Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

BlackChili Driving Experience

BlackChili Driving Experience

- Det var en helt magisk tur

BlackChili Bilpark

Vi lot to heldige vinnere få frie tøyler bak rattet i biler som Chevrolet Corvette, Jaguar F-Type og BMW M4.

Turistene som satt i bussen på vei fra Malaga til Ronda i de Andalusiske fjellene skjønte nok ikke hva som skjedde. På sin ferd oppover de stupbratte fjellsidene hører de plutselig lyden av en Jaguar F-Type som girer ned tre gir, og når veien åpner seg foran dem kommer den forbi akkompagnert av en sekssylindret symfoni. Ved neste rettstrekke skjer det igjen, men denne gangen er det en BMW M4 som tar i bruk alle sine 431 hestekrefter forbi bussen.

 Det kunne se ut som Lewis Hamilton og Petter Solberg var på ferie – eller som innspillingen av en ny Top Gear-episode, men dette var en rekke vinnere fra England og to heldige nordmenn som var på tur. Tidligere i år ble nemlig Kyrre Lindquist og Hans Olav Opheim kåret til vinnere i Continental og Finansavisens Black Chili-konkurranse. Det betød en helt unik opplevelse på veier som er kjent blant både bilentusiaster og syklister med og uten motor for å ha noen av Europas aller beste veier. Når man kombinerer disse med biler som Jaguar F-Type, Chevrolet Corvette og BMW M4 er det duket for en helt unik opplevelse som ikke kan kjøpes for penger. For bilparken de skal få boltre seg i de neste dagene består totalt sett av seks forskjellige modeller, og i tillegg til de tre verstingbilene som representerer hvert sitt land fikk deltagerne prøve seg bak rattet i Porsche Macan, Mercedes-Benz CLA 45 AMG og Tesla Model S.

Hver av de seks modellene var utstyrt med dekk som skulle vise frem Continentals ulike dekkmodeller. Fra den elektriske Teslaens dekk med silent-teknologi, som reduserer støynivået i kupeen betraktelig, til OE-versjonene (Original equipment) av Continental SportContact 5-dekkene som var spesialutviklet for BMW M4 og Mercedes-Benz CLA 45 AMG og deres egenskaper. De aller sportsligste modellene fra Jaguar og Chevrolet var utstyrt med Continentals sportsligste dekk, SportContact 6, mens Porsche Macan nøt godt av spesialdekket SportContact 5P SUV.

 Lindquist og Opheim er begge langt over snittet bilinteresserte, og den nærmest barnlige gleden over bilutvalget ble tidlig synlig. At de i tillegg ble tildelt en av turens aller største høydepunkter i form av Chevrolet Corvette på første etappe gjorde ikke smilene på de to vinnerne mindre.

 Bilene ble sluppet ut med noen minutters mellomrom, så ansamlingen av biler var aldri veldig stor på veien. Det hindrer likevel ikke at man fra tid til annen hører musikken fra en V8-motor som slynges mot dalsidene. Det er lyden av konkurransevinnere som nyter sin premie til det fulle.

Etter et par timer med kjøring som definitivt ikke passer for folk som blir lett bilsyke, var det tid for en pause. Med en spektakulær utsikt over Viñuela-innsjøen, som forsyner deler av regionen med drikkevann, inntas en bedre lunsj og ved avgang var det igjen klart for nok et bilbytte – før deltagerne tok fatt på en annen vei tilbake til basen utenfor Marbella.

De neste to dagene var det duket for en rekke ruter på stadig mer fantastiske veier. Den andre kjøredagen var de innom de spesielle fjellformasjonene i naturreservatet El Torcal de Antequera. På den tredje dagen gikk turen fra Marbella til fjellbyen Ronda – før de endte opp i gamlebyen Mijas i fjellene over Middelhavet.

Med rundt åtte timer på veien hver dag i tre dager og veier som var alt annet enn rette, var dette en fantastisk tur for våre to vinnere. Video fra turen ser du her.


- Det har vært helt magisk, var Lindquists klare beskjed etter siste kjøredag. Han trekker frem én av etappene med Porsche Macan som noe av det aller morsomste, men hvis han kunne valgt én av bilene å ta med seg hjem er han relativt klar.

- Jaguaren var ganske bøllete, og den likte jeg veldig godt. Hadde man sittet litt bedre i det, så hadde det kanskje blitt en sånn, sa han.

Når man får sammenlignet forskjellige bilmodeller med forskjellige dekk opp mot hverandre i tett rekkefølge, blir forskjellen på dekktypene også klarere. Det var noe Lindquist også merket på turen.

- SportContact 6-dekkene som satt på Jaguaren og Corvetten hadde ekstremt godt grep, og det gjorde nok at vi turte å tråkke på litt ekstra. I tillegg ble jeg imponert over Silent-dekkene som satt på Teslaen. Jeg har kjørt Tesla tidligere, men her var det merkbart stillere, sier han.

Også Opheim var mer enn fornøyd med turen, men slet litt mer enn Kyrre med å velge seg én favorittbil.

- Mercedesen med firehjulsdrift og fin motor var morsom, men også Porschen og Corvetten er blant favorittene, sa han.

Turen ble avsluttet med en parade gjennom den lille landsbyen i fjellene, og både lokalbefolkningen og turistene som var på plass så ut til å sette pris på det spektakulære synet av tolv sportsbiler som rullet gjennom byen på rad og rekke.

Denne siden bruker cookies for å gi best mulig opplevelse. Finn ut mer her