Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

stage_image1_lg

Teknologi

Mer som er kjekt å vite om dekk

Hvis du går opp i dimensjon

Hvis du monterer på større dekk enn hva som er standard for din bil,  er det viktig at du holder deg innenfor det loven tillater. Følgende punkter er viktige å sjekke ut før du påmonterer en alternativ dimensjon.


1. Lasteindeks – denne må være samme eller høyere enn for standard dimensjon.

2. Dekktrykk – kjør aldri med lavere lufttrykk enn hva som er oppgitt fra bilfabrikanten. Kontroller jevnlig lufttrykket både foran og bak.  

3. Hastighetsklasse – må være lik eller høyere enn for standard dimensjon.

4. Rulleomkretsen på alternativt dekk må ligge så tett opptil den originale rulleomkretsen som mulig.

5. Kombinasjon dekk og felg – viktig at man holder seg til fabrikater og typer godkjent av bil- og dekkfabrikant.

6. Hjulbuen –  selv om du holder deg innenfor det loven tillater, er det viktig å forsikre seg om at det er fysisk plass så dekket ikke subber i hjulbuen 

Har du ytterligere spørsmål angående dekk og felg, anbefaler vi at du kontakter din dekkforhandler.

upsizing

Tire Valves & Balancing your Tires

Snap-in valves must be replaced every time a tire is replaced. Always fit appropriate valve caps to avoid contamination of the valve core and subsequent air loss.

Do not attach any addition weight to the valve mouth or valve cap and in the case of valves with sealing grommet, the grommet must be replaced every time a tire is replaced. Always make sure that the valve body is appropriately torqued (torque value: please follow the valve manufacturer‘s recommendations ) and the grommet is compressed. For speeds above 210 km/h, use either metal (clamp-in) valves or valve  supports to limit the valve deflection to a maximum angle of 25°.

Wheels that are not balanced or are out of balance generally produce a vibration that is uncomfortable to drive in and results in premature wearing of suspension and steering components, rotating parts and tires.

When refitting any tire to a wheel a we recommend that the tire is correctly rebalanced to help to eliminate vibration and avoid premature wear caused by an imbalance in the rotating wheel and tire assembly. 


Valves for passenger car tires and rims

For speeds above 210 km/h, use either metal (clamp-in) valves or valve supports to limit the valve deflection to a maximum angle of 25°.

Denne siden bruker cookies for å gi best mulig opplevelse. Finn ut mer her