Produkter til Transport

stage_goods_TT

Conti Scandinavia for tøffe vinterforhold

CLC-fabrikken i Hannover-Stöcken setter ny standard innenfor bærekraft

Den nye CLC-fabrikken er det eneste produksjonsanlegget i verden som utfører både resirkulering og regummiering av dekk under samme tak, og fabrikken setter dermed en ny standard innenfor bærekraft.

Tanken bak ContiLifeCycle (CLC) er at brukte dekk skal kunne brukes om igjen både en og to ganger. Resirkulering av glass og metall har vært vanlig i flere tiår, og nå er det altså mulig med premium lastebildekk ved verdens første integrerte resirkulerings- og regummieringsfabrikk i Hannover-Stöcken.

"Vi hadde en visjon da vi utarbeidet LifeCycle-strategien for dekk for nyttekjøretøy i 2010", forteller Christian Sass, som er ansvarlig for regummieringsvirksomheten for lastebil- og bussdekk i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA).

"Tre år senere var visjonen blitt til virkelighet", sier Sass ivrig og viser til det toppmoderne, lyse og åpne produksjonsanlegget – ContiLifeCycle-fabrikken – som er det eneste av sitt slag i verden. I løpet av bare 15 måneder stod den første fullt integrerte resirkulerings- og regummieringsfabrikken ferdig i det tidligere dekkproduksjonsanlegget i Hannover-Stöcken.

Det som gjør fabrikken unik, er kombinasjonen av å slutte produksjonssyklusen og utnytte synergieffekter fra regummieringsprosessen og resirkulering av gummi. På den måten setter Continental en ny standard innenfor bærekraft. Ved å bruke en ny og egenutviklet prosess har vi lyktes i å resirkulere gummi fra brukte dekk på en slik måte at råmaterialet kan tilbakeføres direkte til produksjonssyklusen for nye eller regummierte dekk.

Tidligere ble brukte dekk behandlet og omgjort til produkter av lavere teknisk standard, for eksempel dørmatter, eller de ble rett og slett destruert. "Takket være vår spesielle resirkuleringsmetode er det mulig å tilbakeføre verdifull gummi til den opprinnelige prosessen på en effektiv måte."