Produkter til Transport

stage_goods_TT

Conti Scandinavia for tøffe vinterforhold

Fire år med svette og gummi

Dekkutviklerne prøver hele tiden å holde tritt med kundenes ønsker og offentlige forskrifter, for ikke å snakke om å kjempe med fysikkens og kjemiens lover. Og selv om de kanskje ikke løser sirkelens kvadratur, er de ikke langt unna med den nye hybriddekkfamilien fra Continental.

article_66w_image1

Andreas Härtwig lar hånden gli over biten av svart gummi som ligger på skrivebordet hans, en del av det nye Conti Hybrid HD3. "Se på banen, den er veldig slank", sier den like slanke mannen i kortermet skjorte. "Det er med på å senke rullemotstanden." Härtwig tar opp en rød skrutrekker fra penneholderen og bruker den til å åpne en tynn seip i slitebanen. "De støpte kantene her forbedrer svingeegenskapene." Siljana Lietz, som deler kontor med Härtwig, peker på en annen rille: "Og det smale sikksakkmønsteret her øker veigrepet, selv på snø", forklarer hun.

De to produktutviklerne for Tung Sektor i Continental er åpenbart svært stolte av den nye "babyen" sin. Og det har de all grunn til, for Conti Hybrid-dekkfamilien for lastebiler kombinerer det beste fra to verdener. Ikke bare er dekkene ideelle for langkjøring på brede, rette veier, men passer også for vareleveringskjøretøy, der den konstante manøvreringen medfører høy belastning på dekkene. På motorveien kan de bidra til å spare drivstoff; i urbane strøk er de ikke så utsatt for slitasje som "konvensjonelle" langdistansedekk.


Å finne den riktige balansen

Å utvikle et høyteknologisk dekk som dette er ikke noen enkel oppgave. "Det tar omtrent fire år fra ideen blir født, til dekket er klart for serieproduksjon", sier Siljana. "Først får vi en utfordring fra folkene i marketing: Kundene i en bestemt region trenger et produkt med de og de egenskapene." I tilfellet Conti Hybrid gikk utfordringen ut på å finne den perfekte kombinasjonen av maks kjørelengde og minst mulig rullemotstand – en skikkelig nøtt for utviklerne. "Vi vet hva som fungerer i teorien når det gjelder å optimalisere de enkelte egenskapene", sier Andreas. "... men tiltak som reduserer slitasjen, kan øke rullemotstanden. Utfordringen er å finne den riktige balansen."

New content item

I grunnen har utviklerne tre nøkkelparametere de kan jobbe med: utformingen av dekket, gummiblandingen til slitebanen og formen på slitebanen. To team, hvorav det ene fokuserte på dekk til drivaksler og det andre på dekk til styre- og tilhengeraksler, satte i gang med å utvikle den nye Conti Hybrid-familien. Dekkutvikling må ikke bare forholde seg til innspill fra marketing og fysikkens lover, men også til myndighetskrav vedrørende rullemotstand, slitestyrke og støynivåer. Det tok 18 måneder å finne fram til den optimale materialkombinasjonen for nye Conti Hybrid. Hvorfor så lenge? "Vi kan ha opptil 20 forskjellige stoffer i en gummiblanding", forklarer Siljana. "Det gir enormt mange variasjonsmuligheter for å finne den perfekte blandingen." Og hver eneste nye variant må testes både kjemisk og fysisk. Og hva med veigrepet? Gir gummiblandingen riktig nivå på elastisiteten?

Parallelt med arbeidet i laboratoriet pågår utviklingen av det riktige mønsteret på slitebanen, først på datamaskinen. "Fra starten vet vi hvor mange riller et dekk trenger på de forskjellige akslene", sier Andreas. "Vi er tross alt fagfolk på dette feltet. Det handler mer om detaljene: Skal vi gjøre 80 snitt eller bare 75?" Når datasimuleringene har gitt oss de svarene vi trenger, er det over til "dekkskjærerne". Selv om noen arbeidstrinn kan utføres av roboter, trenger vi fremdeles spesialistene våre med sylskarpe kniver og laserstråler til å skjære det datagenererte mønsteret inn i helt glatte dekk. En dekkskjærer kan bruke en hel dag på ett dekk for å skape en utsøkt, håndskåret prototype.


Drømmen om det perfekte dekk

De testene som prototypene blir utsatt for – på testmaskiner, på laben, med røntgen, med CT-skanner eller i felt på kjøretøyer – tar imidlertid mye lengre tid. På grunnlag av testresultatene blir prototypene finjustert med stadig større presisjon. Når det gjaldt de nye hybrid-dekkene, for eksempel, tenkte utviklingsteamet nøye igjennom hvordan slitebanen skulle utformes for å redusere mengden sand og grus som setter seg fast i dekkene ved kjøring på grusveier. For mannen i gata ser kanskje dekk helt like ut, men i et Continental-dekk ligger det en tanke bak hver minste seip.

Den nye Conti Hybrid-familien inneholder Continentals aller nyeste gummiblandinger. Slitebanen er også spesielt sinnrik. Likevel kommer ikke utviklerne til å hvile på laurbærene – dekkutvikling er tross alt en kontinuerlig prosess. Andreas Härtwig, som har jobbet som produktutvikler de siste åtte årene, drømmer om det perfekte dekk. "Når et nytt dekk for første gang løftes ut av en form på en av fabrikkene våre ... det er en deilig følelse", sier han med et smil om munnen. "Jeg hjelper til så godt jeg kan, og sørger for at alt blir gjort akkurat slik vi så det for oss." Kollegaen Siljana Lietz legger til: "Det er alltid rom for forbedring." Ingeniøren, som også har doktorgrad i materialvitenskap, gleder seg allerede til neste generasjon Conti Hybrid – om en fire års tid.