Produkter til Transport

stage_goods_TT

Conti Scandinavia for tøffe vinterforhold

Fra én lansering til den neste

Bak hvert eneste nye buss- og lastebildekk fra Continental som kommer på markedet, står det talenter som Andreia Bessa og José Esteves. Utviklingsingeniører som sørger for at gode ideer blir til bedre dekk – generasjon etter generasjon.

article_66w_image1

 "Hei, jeg heter Andreia", sier den unge kvinnen med glitrende, blå øyne. Med sine elegant lakkerte negler, skulderlange hår og perleøredobber passer hun ikke akkurat til bildet av den typiske teknologibesatte dekkutvikleren. Hun går raskt opp trappa og gjennom den åpne døren inn på kontoret til kollegaen José Esteves. José er 27 og, i likhet med Andreia, portugiser. Han har arbeidet ved Continentals utviklingssenter i Hannover i fire år. Han har alltid vært interessert i bil, sier han, og det brakte ham naturligvis til Tyskland – motoren i europeisk bilindustri – etter studier i produktutvikling og produksjon. José har nettopp fullført utviklingen av 15 nye dekk til nyttekjøretøy for Continental – en hel produktserie som kommer på markedet i år. Nå sørger han for at alt går som det skal med produksjonen, for jobben hans er ikke fullført før dekkene blir lagt ut for salg.

Andreia begynte i forskning og utvikling i Continental for et drøyt år siden, men dekkene hennes finnes foreløpig bare på papiret – eller snarere på dataskjermen. "Vi har foretatt alle de virtuelle testene og eksperimentene og har spikret hvordan dekkene skal se ut", forklarer den livlige 31-åringen som allerede som barn likte Lego bedre enn Barbie. Pressformene for prototypene er bestilt, og testingen for å se om dekkene lever opp til forventningene, skal begynne neste måned. Hver eneste endring fra og med nå koster tid og penger – så det er et visst press. Særlig fordi en ny gummiblanding som også er utviklet for Andreias prosjekt, er involvert. "Man trenger alltid en plan B i tilfelle noe går galt", sier hun og ler. Dekkene "hennes" er beregnet på byggmaskiner i Europa og Midtøsten, så de må være spesielt slitesterke – og i samsvar med EUs direktiver. "Det er en av de store utfordringene for oss", vet Andreia meget vel.

"Vi kjenner på varmen og ser på veiene"

Siden slutten av 2012 må dekk i EU ikke bare merkes med utvendig rullestøy, men også med drivstofføkonomi og veigrep på vått underlag. Det er også svært varierende forhold i Europa sammenlignet med land som Tyrkia, både når det gjelder klima og veistandard. José løfter opp en skarp stein fra skrivebordet: en suvenir fra Oman. "Den minner meg på hva lastebiler støter på der nede", sier José med sin lavmælte stemme. "Continental ønsker å vokse – så selskapet er nødt til å erobre nye markeder og forstå kundene der." Det er vanligvis i første fase av utviklingen at ingeniørene besøker landene der dekkene deres skal i aksjon. "Vi kjenner på varmen og ser på veiene, vi snakker med de lokale kundeservicefolkene og med kunder", forklarer José. Hvordan brukes dekkene der? Hva savner kundene? "Selv en kort tur stimulerer ofte til nye ideer." Det kan innebære dekkmodeller som er særlig sterke for Tyrkia, eller særlig varmebestandige for land i Midtøsten.

Andreia og José får mest bruk for sine kreative evner i begynnelsen av utviklingsprosessen, når brand management ber dem utvikle et dekk med noen bestemte egenskaper. De gjennomfører en mulighetsstudie og berører ofte yttergrensene for hva som er gjennomførbart. Kanskje fordi ulike krav er vanskelig å forene, eller fordi et produkt må bli bedre uten at kostnadene øker. "For å holde oss et skritt foran konkurrentene må vi sørge for å være i teten av teknologiutviklingen og også være i stand til å tenke flere generasjoner framover", sier Andreia. I stedet for en uendelig rekke med tester er det behov for et godt konsept med nøyaktige beregninger, samt visualiseringer på datamaskinen. Andreia og José får hjelp fra en rekke kollegaer: Det er eksperter for hver eneste del av dekket, fra stålbeltene via gummiblandingen til form, mønster og ytelse. Marketing-avdelingen undersøker merverdien av dekket for kunden. Kundeservice og testfolkene i felt gir tips og råd om lokale forhold. Seks eller sju avdelinger er med på å utvikle et dekk – og hver avdeling må gi grønt lys før utviklingen går videre til neste fase. "Innen vi når en milepæl, er det rimelig tett med underskrifter på prosjektdokumentet", sier José og gliser.


Hold hele hjulet i bevegelse

Ingen i Continental finner opp et dekk ved å arbeide stille for seg selv. "Framfor alt er vi prosjektledere, og vi må kunne organisere alt bra for å fullføre prosjektene i tide og innenfor budsjett", sier Andreia engasjert. Sikre prosesser og feedback både fra teamet og ledelsen sørger for at ingenting går galt. De som begynner i F&U hos Continental, befinner seg raskt i tett trafikk. "Rett fra universitetet fikk jeg en masse ansvar med en gang – bra for motivasjonen", sier José.  Andreia skyter raskt inn: "Du føler at det står og faller på deg. Du ville aldri ha lært så mye uten det ansvaret." Andreia hadde studert kjemi og allerede arbeidet for andre selskaper i bilbransjen før hun begynte i Continental i 2010, først på dekkfabrikken i Portugal. "Conti er virkelig annerledes", sier hun entusiastisk.

Det at hun ikke kunne et ord tysk da hun kom, betydde lite for den nye arbeidsgiveren hennes. "Heldigvis er ikke språket avgjørende for om vi gjør en god jobb", forklarer Andreia. "Miljøet her i Hannover er veldig flerkulturelt. Det blir en herlig stemning på arbeidsplassen når vi tar det beste fra alle kulturene." Men det tar ikke lang tid før en blir smittet: "Ute på gata ser vi automatisk på dekkene på lastebilene som passerer – selv når vi er på ferie", smiler José. Hvilken tilstand er de i? Og, naturligvis: Hvilket merke? "Jeg blir skikkelig stolt når jeg ser et dekk jeg har utviklet", sier José.

Andreia og José er ikke redd for å slippe opp for ideer heller: "Det er alltid noe man kan forbedre." Framfor alt vi framtiden handle om "renere" dekk: lavere utslipp, lavere drivstofforbruk takket være redusert rullemotstand. Dekkutviklerne har allerede noen ideer i bakhodet. For etter hver eneste produktlansering kommer den neste produktlanseringen: Neste generasjon dekk er definitivt på vei.