Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

En avansert datamaskin er

hjernen i ID.3

EN BIL LIKE ENKEL I BRUK SOM EN SMARTTELEFON

Hadde det ikke vært fint om bilen din, og spesielt programvaren, var like enkel å bruke som smarttelefonen? Hvis du enkelt kunne installere apper og tjenester når du det passet deg? Se her, dette er ikke lenger en fremtidsvisjon.

TESTKJØRING MED CIRIL KOMOTAR

Den slovenske vloggeren og biljournalisten, Ciril Komotar, var testkjører for oss med elektriske Volkswagen ID.3 og da med et spesielt fokus på dekkene. Sjekk ut denne morsomme turen og hva han fant på!

Start
 


Moderne biler er som et elektronisk nettverk

En bil som symboliserer moderne eletroniske funksjoner.

Moderne elektronikk overfører all data lynraskt og legger grunnlaget for autonom kjøring.

Attraktivt og praktisk: dagens biler tilbyr forskjellige elektroniske funksjoner som gjør livet vårt enklere. Via tale- eller berøringsstyrte skjermer kan du styre de fleste funksjoner, som hvilken musikk du vil høre på eller hvor du vil dra. Og hvem liker vel ikke disse funksjonene og tjenestene?

Men like praktiske som disse funksjonene er, så krever de også mye datakraft. Og hvor kommer så dette fra?

Til dags dato har det vært behov for en rekke forskjellige elektroniske kontrollenheter i bilen for å drive de forskjellige funksjonene, som for eksempel kollisjonspute, klimaanlegg og mobilnett. Ett enkelt kjøretøy kan ha over 100 forskjellige styreenheter installert. I tillegg inneholder moderne, mellomstore biler over to kilometer med ledninger som forsyner de forskjellige systemene med energi og lar dem kommunisere med hverandre. Ganske kult, ikke sant?

Hva er det beste dekket til elbilen?


FREMTIDSBILEN KREVER MER

Etter hvert som biler utvikler seg og elektromobilitet og autonom kjøring blir mer og mer vanlig, vil de høye kravene til en moderne bil bli for mye å håndtere for elektronikken. Spesielt autonom kjøring vil generere enorme datamengder, og kompleksiteten vil øke voldsomt når kjøretøyene blir mer tilkoblede.

DEN INNOVATIVE SUPERHJERNEN

Computer sjekkes.

Kretskortet er midtpunktet i den høyteknologiske computeren.

Den nye Volkswagen ID.3 er tilpasset disse kravene og er bygget på en helt ny arkitektur. Bilen er utstyrt med to datamaskiner med enorm kapasitet. En av dem - den såkalt “elektroniske hjernen” til ID.3 - er utviklet av Continental. Dens rolle er å administrere de forskjellige funksjonene og datastrømmene i bilen, på samme måte som en menneskelig hjerne. Med et kretskort omtrent på størrelse med et A4-ark, kan datamaskinen skilte med  overføringshastigheter mange ganger raskere enn med standard ledninger.


 

Det er en stor suksess for oss at serverkonseptet vårt nå går i serieproduksjon hos Volkswagen. Dette er ikke bare en ny æra i utviklingen av komplekse elektroniske arkitekturer, men også en milepæl i digital transformasjon.


Helmut Matschi, Head of the Vehicle Networking and Information Business Area

HVA BETYR DENNE HØYTEKNOLOGISKE DATAMASKINEN FOR DEG SOM SJÅFØR?

Bilens applikasjoner illustrert.

Enorm datakapasitet for helelektriske og nettbaserte biler.


Enkelt sagt: en fleksibilitet som er nesten uendelig. Du kan enkelt installere de appene og tjenestene du ønsker i bilen, akkurat som på en smarttelefon. Sikkerhetshull kan fikses eksternt, og snart vil det til og med være mulig å installere nye kjørefunksjoner uten at bilen trenger å besøke verkstedet - alt skal gjøres trådløst via mobilkommunikasjonsnettverket eller WiFi.

For deg betyr dette at bilen holder seg oppdatert i mange år. Teknologien gjør også dyre produktinnkallinger på grunn av programvarefeil til en saga blott.


SKREDDERSYDDE DEKK FOR HELEKTRISKE ID.3

A white Volkswagen ID.3.

Volkswagen ID.3 på Continental dekk med lav rullemotstand.

I tillegg til alle de elektroniske innovasjonene i ID.3, er det også satt spesielle krav til dekkene og deres kontakt med veibanen. Vi er stolte av også å utstyre ID.3 med dekk optimalisert for denne helelektriske bil. Dekkene gir:

  • lav rullemotstand, noe som sparer energi og bidrar til maksimalt rekkevidde mellom hver lading
  • lavt lydnivå fra dekkene gir bedre innvendig komfort
  • aerodynamisk design på sideveggen for å minimere luftmotstanden
  • fortsatt mobilitet selv ved punktering takket være Continentals ContiSeal ™ -teknologi


FORTSETT BILTUREN SELV ETTER EN PUNKTERING: DEKKENE TIL ID.3 ER UTSTYRT MED CONTISEAL TEKNOLOGI

Cross-section of a ContiSeal™ tire punctured by a nail
  • ContiSeal ™ reduserer faren ved en dekkskade: punkteringer opp til 5 mm i diameter (f.eks. forårsaket av en spiker) forsegles umiddelbart takket være en unik teknologi.
  • Det er bare å kjøre som du ønsker - ingen behov for øyeblikkelig stopp eller bytte av dekk.
  • Ved normal kjøring har du ubegrenset ytelse, akkurat som med et dekk uten ContiSeal ™ teknologi.
Les mer om ContiSeal™

ELBILEN SOM MØTER MORGENDAGENS MOBILITET

Sommerdekket EcoContact™ 6 og den nordiske vinterspesialisten, piggfrie VikingContact™7.

Sommerdekket EcoContact™ 6 og den nordiske vinterspesialisten, piggfrie VikingContact™7.

Dekkene til ID.3 er skreddersydd for bilens individuelle egenskaper og er lett gjenkjennelige ved Volkswagen ⊕ merket på sideveggen. Dette symbolet viser at dekkene har gjennomgått ulike tester og tilfredsstiller kvalitet, komfort, ytelse og effektivitet. Dette gjør EcoContact ™ 6 til det perfekte sommerdekket for ID.3.


For tøffe, norske vinterveier vil vi anbefale det piggfrie, nordiske vinterdekket VikingContact 7.