Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Ultra-High Performance (UHP) dekk

Ultra-High-Performance dekk

Sikkerhet på grensen for verdens mest avanserte biler

De karakteristiske egenskapene til et dekk med ultrahøy ytelse er ikke bare størrelsen – som er 18 tommer i diameter eller større – men også dens overlegne kompetanse i de mest krevende situasjoner. Med et sett med UHP-dekk montert på din høytytende bil, kan du forvente en sporty tur, jevnere filskift, pluss forbedret styrepresisjon og stabilitet i svinger.

Ingeniørene hos Continental har jobbet utrettelig for å utvikle en rekke UHP-dekk som kan håndtere de økte hastighetene, dreiemomentet og G-kreftene som produseres av de ekstra hestekreftene, forbedrede bremsene og den sportsjusterte fjæringen til kjøretøyet. Disse dekkene vil levere ytelsesegenskaper og sikkerhetsmarginer du kan stole på, slik at du kan lene deg tilbake og bare nyte kjøreturen. 

UHP-dekkenes særegne kjennetegn:

  • Optimalt grep i alle situasjoner
  • Nøyaktig ledelsesatferd
  • Korte bremselengder i tørre og våte forhold
  • Meget høy sikkerhet under bremsing
  • Continental fokuserer på asymmetri i mønsterdesign. Dette betyr at den ytre skulderen på dekket skiller seg fra den indre skulderen. Dette har en spesielt positiv effekt på håndteringen i svinger.
  • Solide senterdekk på dekket, sikrer høy stivhet i dekket, noe som gir fin styrepresisjon og responsiv tilbakemelding til sjåføren. 
EgenskaperSituasjonStandard dekkPerformance dekk
TørtKjøring på tørre overflater
+
TørtBremsing på tørre overflater
+
VåttBremsing på våte overflater
+
VåttVannplaning+
VåttKjøring på våte overflater
+
SnøKjøring på fast snø
+
SnøTrekkraft i myk, dyp snø+
SnøBremsing i myk, dyp snø
+
IsKjøring på is
+


Enestående håndtering, presise svinger, ingen kompromisser

Continental UHP-dekk er spesialdesignet for høyytelsesbiler. De leverer enestående kjøring og presise svinger for sjåfører som trenger kompromissløse sikkerhetsnivåer med kortere bremselengde på våt og tørr vei.

Start
New content item

Høyteknologi og innovasjon øker ytelsen

Over tid har ingeniører og teknikere i verdensklasse hos Continental utviklet et stort antall teknologier for å dramatisk forbedre dekkytelsen.

Disse teknologiene var opprinnelig forbeholdt UHP-dekkutvikling, men kan nå også finnes i erstatnings- og originaldekk (OE-dekk).

Nedenfor er tre av de viktigste teknologiene og materialene som er i bruk i dag, og en oversikt over egenskapene som gjør dem så unike. 

Black Chili leverer kortere bremselengder i alle værforhold

Mer enn bare en ny gummiblanding, Black Chili er basert på de siste funnene innen forskning på polymer og råvarer. En «Micro Flexibility Compound» sørger for optimal kobling mellom dekket og veibanen, noe som gir bedre akselerasjon og kortere bremselengde ved høye og lave temperaturer – i våte eller tørre forhold. 

Force Vectoring slitebanemønster for maksimal svingkontroll

Styrepresisjon forsterkes av et indre og ytre mønster som gir utrolig støtte for sidekrefter under svinger. Force Vectoring har en avansert "Macro Block Design" med stive midtribber og asymmetriske konkave langsgående riller for å forbedre den generelle stabiliteten betraktelig. 

Aralon 350 er en adaptiv hybridkapsel for høye hastigheter opp til 350 km/t

Med et forsterkende materiale kalt Aralon 350 øker bæreevnen til dekket for høyhastighet og kjøring. Innebygd i gummien rett under slitebanen er en syntetisk tekstilfiber som oppfører seg som et ekstra stålbelte. Den gir ekstra stabilitet for å motstå de enorme sentrifugalkreftene som genereres ved svært høye hastigheter. 

Høyytelsesteknologisenter i Korbach

Korbach er en av de viktigste lokasjonene for Continental i Tyskland og tradisjonelt sett et av selskapets verdensledende teknologisentre.

High-Performance Technology Center (HTPC) har vært i drift her siden juni 2016 og produserer for tiden ekstremt sofistikerte høyhastighetsdekk for sportsbiler og SUV-er. Rundt 350 000 dekk ruller ut av produksjonslinjen hvert år.

Og det er også et passende sted. Det er i Korbach, hvor Black Chili-teknologien har sin opprinnelse, tidligere et produkt fra utviklingsavdelingen for sykkeldekk. Det er nå satt av tolv tusen meter plass til maskiner designet for avansert produksjon, for produksjon av testdekk og prototyper og for testing av innovative nye produksjonsmetoder.