Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Bil kjører på vinterveier - viktig med gode dekk

Mønster på vinterdekk

Alt du trenger å vite om mønsteret på vinterdekk

Grunnleggende om vinterdekkmønster

  • Dekkmønsteret på vinterdekk har større, dypere spor.
  • De øker sikkerheten gjennom bedre bremsekontroll og trekkraft når du kjører på vinterføre.
  • Du trenger nye dekk når mønsterdybden er under lovens minimum, dette er absolutt seneste tidspunkt for å erstatte dekkene.
  • Kontroller dekkets mønsterdybde med en måler eller se etter tegn på slitasje.
  • Vær obs på generelle skader på dekkene.

Når du ser på sporene som vinterdekkene lager i snøen, minner de mye om et skoavtrykk. Og akkurat som å sammenligne avstrykkene mellom vinterstøvler og sommersko, kan du se på sporene og finne ut hvilke dekk som er laget for vinter og sommer. Sammen med andre dekkegenskaper påvirker de unike mønstrene, som er designet for vinterdekk, kjøretøyets trekkraft, veigrep og bremseytelse – spesielt på is, våte overflater og i snø. Ved å lese videre vil vi forklare mer om hvorfor dekkmønstrene er så forskjellige og hvorfor dekkmønsteret er spesielt viktig for trygt og sikkert vinterdekk.

Elementer som gjør hvert dekk unikt 

Under tøffe vinterforhold vil dekkets mønster bidra til å forbedre grepet og kjøreegenskapene på isete veier. Dette avgjøres av fem hovedpunkter:

  • Sliteblokker (mønsterblokker), opphøyde gummiseksjoner midt på slitebanen, som har direkte kontakt med veien og som slites ned over tid.
  • Seiper, veldig tynne slisser skåret i slitebanen. De gir ekstra trekkraft i vått vær, snø og is.
  • Mønsterspor (riller), kontinuerlige hjulspor som løper rundt dekkets omkrets for effektivt å lede bort vann. Sporene sitter dypere i vinterdekk for å redusere sjansene for vannplaning og generelt skape økt trekkraft.
  • Ribber, de opphøyde gummiseksjonene som løper rundt dekkets ytterkanter for å forbedre styringen i snø, på isdekte overflater og våte veier.
  • Pigger, er laget av hardmetall og sørger for at du får ekstra godt feste når det er isete. I IceContact™ 3 bruker Continental TwinStud Technology, som betyr at to tredjedeler av piggene er fokusert på å gi godt grep ved akselerasjon og bremsing, mens den siste tredjedelen fokuserer på svinggrepet ved å ha en veldig spesifikk vinkel. 

Disse fem delene er med på å danne et dekkmønster, men det er også en sjette del som utgjør hele forskjellen for et vinterdekk – nemlig gummiblandingen. Vinterdekk er laget av en spesiell naturgummiblanding som er mykere og mer fleksibel enn sommerdekk. Dette gjør at de kan tilby mye bedre grep ved lavere temperaturer. Mønsterdesignet til vinterdekket gir sine fordeler, spesielt på veier dekket med snø eller slaps. Snøen samles i mønsteret og bruker snø-mot-snø-effekten, som gjør at du får et godt feste. Litt som å sammenlikne grepet man får med felleski. De bredere sporene sørger også for at slam og vann fjernes fra dekket, noe som sikrer at dekkene har optimal kontakt med veien. Du kan lære mer om forskjellen mellom sommer- og vinterdekk her. 

Mønsteret på et vinterdekk

Som nevnt ovenfor har vinterdekkmønstre større, dypere spor og ytterligere tynne seiper. Denne kombinasjonen gir større bremsekontroll, trekkraft og sikkerhet ved kjøring i snø eller isete og gjørmete veibaner. I tillegg vil komprimert snø kunne nå inn i de dype sporene, noe som bidrar til å skape ytterligere trekkraft.

Grafikk som viser illustrasjon av sommerdekk vs vinterdekk

Mønster på sommerdekk vs. vinterdekk

Kontroller mønsteret på vinterdekkene

Ytelsen til vinterdekkene dine avhenger i stor grad av mønsterdybden. Ettersom mønsteret slites ned over tid, reduseres evnen til å opprettholde grepet på vinterveiene. For å sikre best mulig kjøreytelse og kjøresikkerhet, bør dekkene alltid ha tilstrekkelig mønsterdybde. Ta alltid hensyn til de juridiske forskriftene i ditt land, og ta hensyn til at dekkets ytelse reduseres med mønsterdybden, spesielt under vinterforhold.

Kontroller mønsterdybden jevnlig

Kontroller mønsterdybden jevnlig

Hvordan sjekke mønsterdybden

Du bør sikte på å kontrollere dekkets mønsterdybde minst annenhver uke, sammen med dekktrykket. Du kan gjøre dette på to forskjellige måter:

Bruk en mønsterdybdemåler, sett måleren inn i sporet og skyv skuldrene ned til overflaten av dekket. Gjør dette på yttersidene og i midten på dekket og sørg for at mønsterdybden oppfyller lovkravene i landet du kjører i. Hvis den er under denne målingen, er det på tide med nye vinterdekk. Til nøds kan du også bruke en mynt for å kontrollere mønsterdybden.

Du kan også sjekke slitasjeindikatorene. Alle dekk er produsert med en rekke små indikatorer som er innebygd i en del av dekksporene. Når slitebanen er nedslitt, er disse slitasjeindikatorene på høyde med mønsterdybden. Dette betyr at dekket har nådd grensen for egnethet på vinterføre, og det er nå på tide med nye dekk. 

Sjekk dekket for eventuelle skader

Når du kontrollerer vinterdekkets mønsterdybde, bør du samtidig se etter eventuelle skader som uvanlige buler eller uvanlig slitasje. Det kan indikere feil hjulstilling eller at det kan være andre dekkrelaterte problemer. Hvis du finner noen skader, må du besøke ditt lokale dekkverksted så snart som mulig. 

Gjør bilen klar for vinteren

Continental_Winter_World_PrepareYourCarForWinter

Ta en titt på vår sjekkliste og gjør bilen klar for vinteren

Les mer

Lufttrykk i dekkene på vinteren

Continental_Winter_World_TirePressureInColdWeather_Teaser_612x344

Kalde temperaturer påvirker lufttrykket i dekket. Her kan du lese om hva du bør sjekke og følge med på når temperaturene faller. 

Les mer