# Dekkfakta

Komponenter i et dekk

Et innblikk i komponentene som utgjør et moderne bildekk

Moderne personbildekk har en kompleks struktur. Dekkene vi kjører på i dag har vært i produksjon i mer enn hundre år, og Continental har spilt en viktig rolle i utviklingen av dagens radialdekk med stålbelte, noe som forbedrer både dekkets design og funksjon. Her får du vite mer om hvordan et moderne dekk er bygget opp.

Et dekk kan deles inn i to hovedelementer: Mønster og slitebane, og dekkstamme. Disse elementene består av flere lag.

Vi starter ytterst og jobber oss innover på dekket. Da vil vi også se hvilke roller disse komponentene spiller.

Slitebanen: Holder deg på veien

La oss starte med de ytre langene, som utgjør slitebanen og mønsteret på dekket. Dette er en gummikomponent som omslutter dekkstammen og som gir lav rullemotstand, optimalt veigrep, lang levetid og lavt drivstofforbruk.

1. Slitebanen er laget av syntetisk gummi og naturliggummi. På et nytt dekk sørger dekkmønsteret for at du har godt veigrep og unngår vannplaning, noe som igjen sørger for sikker kjøring under alle forhold. Dekkets slitebane har tre områder.

  • Cap: Dette er den delen av dekket som er mest i kontakt med veien, og som sørger for grep på alle overflater, slitestyrke og retningsstabilitet.
  • Base: Denne reduserer rullemotstanden og sørger for å redusere skade på dekkets indre struktur.
  • Skulder: Ytterkantene av slitebanen kaller vi dekkskulderen, denne danner en optimal overgang fra slitebanen til sideveggen av dekket.

Fun fact : Continental var i 1904 den første dekkprodusenten som introduserte mønster på luftfylte dekk.

 

2. Jointless cap plies. Dette laget, som sitter rett under slitebanen, gjør det mulig å kjøre i høye hastigheter. Dette laget består av en enkel, sterk nylontråd, innebygd i gummien, som går rundt og rundt dekket fra den ene siden til den andre, tett i tett uten overlapping.  

Fun fact: Tidligere brukte man et vevd materiale omsluttet av gummi, men trådene gnisset mot hverandre og gav kortere levetid for dekket. I 1923 introduserte Continental et nytt cord materiale. Dette materialet (som beskrevet over) inneholdt ståltråder som ble holdt på plass av  støttetråder innebygd i gummien. Dekk med dette nye materialet fikk mye lenger levetid.

 

3. Steel cord belt plies. Stål corden i dette laget gir stivhet til dekket samt... 

  • bedre retningsstabilitet
  • lavere rullemotstand
  • øker dekkets ytelse

Casing: Inside your tire

Så har vi kommet til den indre kjernen av dekket. Inne i dekkstammen er det luft, slik at denne fungerer som et rør. Og husk at det er luften, ikke selve dekket, som bærer lasten. Derfor er det svært viktig med riktig lufttrykk, noe alle som har punktert er klar over!

4. Cord. Dette laget er av tekstil, vanligvis gummiert rayon eller polyester og det er med på å holde på luften og opprettholde formen på dekket.

5. Inner liner. Et lufttett lag med butylgummi som tar hånd om et par viktige funksjoner:

  • Forsegler det luftfylte indre kammeret og kontrollerer lufttrykket.
  • Fungerer som et innvendig rør, i dagens moderne slangeløse dekk.

6. Sidevegg.  Dekkets yttervegger er festet til slitebanen ved dekkets skulder. Laget av naturgummi og beskytter dekkstammen mot ytre skader og vær og vind.

Bead: Kobler dekket til felgen

Dette er delen som utgjør den kanten av dekket som festes mot felgen. Det er dette som holder dekket på plass ved hjelp av lufttrykk. Beaden er laget av tre deler

7. Bead forsterker.  Laget av nylon eller aramid og er en sterk, varmebestandig og syntetisk fiber som:

  • forbedrer retningsstabiliteten
  • forenkler en presis styrerespons

 

8. Bead apex. Et stabiliserende lag av syntetisk gummi som utfører de samme oppgavene som den forsterkede beaden, samtidig som det også sørger for ekstra styrerespons.

9. Bead core. Dette er hjertet i beaden og består av tynne ståltråder pakket inn i gummi. Kjernen sørger for at dekket sitter godt på felgen.




Leter du etter en forhandler?