# Dekkfakta

Dekktyper

Hvorfor dekk er forskjellige

Raske fakta:

Forskjellige dekktyper

  • Sommerdekk har en gummiblanding som gir utmerket grep og kjøreegenskaper på både tørre og våte sommerveier.

  • Vinterdekk gir enestående grep på veier dekket av snø og is, samt våte veier ved kaldere vinterforhold.

  • Helårsdekk kombinerer egenskapene til både sommer- og vinterdekk til en hybridløsning og er derfor ikke optimale under noen forhold. Vi vil derfor ikke anbefale helårsdekk for bruk i Norge.

  • 4x4-dekk har bedre trekkraft på røft underlag som gjørme, gress og snø uten at mønsteret blir pakket

Et dekk er altså mye mer enn bare en luftfylt gummiring. Det er et komplekst stykke ingeniørarbeid, og er designet for å takle et mylder av utfordringer. Her går vi gjennom de forskjellige typer av dekk som finnes på markedet og de spesifikke fordelene det kan bety for deg og bilen din.

Car Tires Rack. Brand New Tires for Compact Vehicles on the Metal Display.

Det er to nøkkelområder der en type skiller seg fra en annen, det er gummiblanding og dekkmønster. Disse bestemmes i sin tur av miljøet og forholdene der dekket er i bruk. Så lenge riktig dekkteknologi brukes, kan du være trygg på at hjulene på bilen eller lastebilen din har overlegen håndtering og trekkraft.

Sommerdekk

Sommerdekk har en gummiblanding som gir utmerket grep og håndtering på både tørre og våte veier. Sommerdekk har også redusert rullemotstand og gir derfor større drivstoffeffektivitet og genererer mindre støy.

Dekkmønsteret på et sommerdekk er mer strømlinjeformet enn et vinterdekk, med færre spor for å drenere bort vann, og for maksimal kontaktflate mot veibanen. Resultatet er at bilen får overlegen trekkraft og bremseegenskaper i sommerhalvåret.

Men det er viktig å huske at de samme egenskapene gjør sommerdekk uegnet for vinterkjøring. Når temperaturen faller under 7 grader blir dekket hardt, og dekkmønsteret takler ikke snø og is.

Vinterdekk

Vinterdekk gir enestående grep på vinterveier med snø og is, men de takler også fint de våte og kalde vinterveier vi også ofte opplever.

Slitebanen på et vinterdekk inneholder mer naturgummi, slik at det holder seg mykt selv når temperaturen faller under sju grader. Og det forblir mykt selv i streng kulde og bremseegenskapene opprettholdes.

Mønsterdesignet har dypere blokker som graver seg ned i snø og is for å gi bedre grep. Vinterdekket har også mange siper, som har som oppgave å fjerne vann og slaps fra veien og dermed reduserer risiko for vannplaning.

Vinterdekk bør ikke brukes i sommersesongen. Gummien er for myk for sommertemperaturer, noe som betyr at de vil slites raskere, videre vil den økte rullemotstanden føre til høyere drivstofforbruk. Men det aller viktigste er sikkerheten, for på sommerføre vil et vinterdekk ha vesentlig lenger bremselengde enn et sommerdekk.

Three Continental tires on black background.

Helårsdekk

Et helårsdekk kombinerer karakteristikken til både sommer- og vinterdekk, og tilbyr en hybridløsning med fordelene til begge. For de som bor i regioner med milde vinterforhold (hvor temperaturen sjelden faller under frysepunktet), kan helårsdekk være et alternativ. Men er ikke å anbefale for bruk i Norge

Hvis du er usikker på hva som er riktig dekkvalg, kan du kontakte din lokale forhandler for personlig rådgivning.

Punkteringsfrie dekk

Punkteringsfrie dekk, eller såkalte «Run-flat tyres» er en av de største oppfinnelsene i bilindustrien siden luftfylte pneumatiske dekk eller overgangen til radialdekk. Men hvorfor er det så revolusjonerende? I tilfelle en punktering eller et plutselig fall i dekktrykket, vil et Run-flat-dekk forbli fullt operativt og du kan komme deg trygt til et verksted.

Funksjonaliteten til et punkteringsfritt kommer av de tykke og forsterke sideveggene, slik at dekket kan kjøres selv etter en punktering. Generelt sett skal du kunne kjøre opptil 80 kilometer på et punktert dekk. Men husk at de ikke kan repareres, og du må erstatte det med et nytt dekk så snart som mulig.

4x4 dekk

4X4 dekk har et grovere mønsterdesign enn konvensjonelle bildekk, hovedsakelig bredere slitebane og dypere spor. Standarddekk fungerer dårlig på underlag som for eksempel gjørme fordi dekkmønsteret vil raskt fylles, hjulet vil begynne å spinne og grave seg dypere og dypere ned. Til sammenligning har 4x4 for terrenggående kjøretøy bedre trekkraft på røft terreng som gjørme, gress og snø.

Relaterte emner




Leter du etter en forhandler?

Det moderne dekket er et komplekst ingeniørarbeid designet for å takle en myriade av utfordringer. Lær om de forskjellige dekktypene, og deres fordeler og ulemper.