Alle dekk som selges i EU er underlagt obligatorisk merking. EUs dekketikett gir tydelig informasjon om dekkets miljø- og sikkerhetsegenskaper basert på tre sentrale kriterier; drivstoff-effektivitet, brems på vått underlag og støynivå. Merkingen hjelper bileier til å kunne ta riktige beslutninger om høyere trafikksikkerhet, redusert forurensning og bedre drivstoff-økonomi.
Når bilen er i bevegelse og hjulene roterer, skapes det friksjon mellom dekk og vei; dette fører til tap av energi. Mengden tapt energi samsvarer med dekkets rullemotstand.
Dekk med lav rullemotstand er de mest energieffektive. Det vil si at det kreves mindre kraft - og derfor mindre drivstoff - for å bevege på bilen.
Siden dekk kan utgjøre mellom 20-30% av bilens drivstofforbruk, vil valg av nye energieffektive dekk føre til besparelse på drivstoffkostnader.
Etiketten har lettfattelige symboler som gir informasjon om tre viktige aspekter om dekkets ytelse.
Godt grep er viktig for sikkerheten. Våtgreps-verdiene indikerer hvor godt dekket presterer under våte forhold og det rangeres fra klasse A til klasse G (selv om G og D ikke er i bruk for øyeblikket). 80 km/t er EUs utgangspunkt her. Når du bremser i den hastigheten, stopper et klasse A dekk etter 28 meter under våte forhold. Til sammenligning stopper et klasse F dekk etter 46,5 meter, noe som gir en forskjell på mer enn 18 meter. Fra et sikkerhetsmessig synspunkt er det fornuftig å velge et dekk av høyere klasse.
Avhengig av dekkets rullemotstand, vil drivstoff-effektiviteten variere fra klasse A (som er best) til klasse G (som er dårligst). Mellom klassene øker drivstoff-forbruket med omtrent 0,1 liter for hver 100 kjørte kilometer.
Støynivå er den utvendige støyen forårsaket av dekkene målt i desibel. Antall fylte lydbølger på etiketten tilsvarer dekkenes lydnivå. En enkelt lydbølge betyr at dekket har det laveste lydnivået, mellom 67 og 71 dB. Det høyeste nivået viser tre fylte lydbølger, som tilsvarer mellom 72 til 76 dB.
Hvis du velger energieffektive dekk, vil du redusere drivstoffkostnadene dine. For eksempel kan et bytte fra klasse G dekk til klasse A dekk forbedre drivstofforbruket med hele 9 prosent.
La oss forestille oss at bilen din har et drivstofforbruk på 8 liter per 100 km og du kjører 65.000 km på ett sett dekk fra de er nye. Bruk av klasse A dekk da utgjør en drivstoffbesparelse på opptil 440 liter i løpet av levetiden. Hvis drivstoffprisen er 14 kroner per liter, kan du potensielt spare rundt 6000 kroner i løpet av dekkets levetid.
Så viktig å huske husk at de ekstra kronene det kanskje koster å kjøpe energieffektive dekk kan oppveies av drivstoffkostnadene, noe som totalt sett resulterer i en besparelse over tid.
Den faktiske drivstoff effektiviteten og trafikksikkerheten avhenger betydelig av bilistens kjørestil. Vurder spesielt følgende faktorer:
Continental ønsker velkommen til den nye europeiske dekkmerkingen med bedre informasjon til forbrukerne.
Siden introduksjonen i november 2012, har merkingen økt forbrukernes bevissthet om drivstoff-effektivitet, sikkerhet og støy fra nye dekk.
Mellom hver klasse vil forskjellen i drivstofforbruk for hver kjørte 100 kilometer, variere med rundt 0,1 liter. Forskjell i bremselengde på våt vei vil økes eller reduseres med opptil 6 meter.
Dekktester utført av forskjellige bilmagasiner vil fortsatt være en viktig kilde til informasjon, fordi de tester opptil 11 forskjellige produktegenskaper i tillegg til de tre kriteriene som er vist på etiketten og som er relevante for sikkerheten.
Flere viktige kriterier for et vinterdekk er ikke inkludert i EU-etiketten. Vi vil oppfordre forbruker til å konsultere alternative publiserte kilder - som dekktester, råd fra forhandler, informasjon fra dekkprodusenter o.s.v. når de skal kjøpe nye vinterdekk.
For mer informasjon om EU-etiketten, sjekk den offisielle EU kommisjonens hjemmeside; EU Commission website.