# Dekkskader

Retur og håndtering av dekk

Hva skjer når du skal kaste dekkene dine?

Raske fakta:

Korrekt håndtering av gamle dekk

  • Å dumpe gamle dekk på deponier er ulovlig i EU og andre steder.
  • Mange dekkforhandlere vil resirkulere dekkene for deg når du kjøper et nytt sett.
  • Hvis dekkforhandleren ikke tilbyr et dekkgjenvinningsprogram, må du kontakte et sertifisert avfallshåndterings- og avhendingsfirma.

Når du er klar til å kaste de gamle dekkene dine, er det riktig og ansvarlig å resirkulere dem. Mange dekkforhandlere vil gjerne resirkulere dekkene for deg når du kjøper et nytt sett. Hvis dekkforhandleren ikke tilbyr et dekkgjenvinningsprogram, er neste alternativ å kontakte et sertifisert avfallshåndterings- og deponeringsfirma. De vil ha et eget anlegg for å sikre riktig håndtering av dine gamle dekk på en lovlig og miljømessig forsvarlig måte. 

Continental har et datterselskap i Tyskland som gjør nettopp det.  The Reifen-Entsorgungsgesellschaft mbH (REG) har vært i drift siden 1992. Med REG har Continental oppnådd å være den første dekkprodusenten i Tyskland som tar ansvar for håndtering av sine gamle produkter.

Infographic about disposing tires.

Tjenestene som tilbys av REG blir ansett høyt av industrielle gummibearbeidingsfirmaer, pluss mange spesialiserte dekkbutikker, bilforhandlere, verksteder, lokalsamfunn og privatpersoner.

Vær oppmerksom på at det er forbudt å kaste dekk på søppelfyllinger i EU og andre steder. På en søppelfylling kan dekk ta betydelig plass, dekkene kan gjøre at de slippes ut skadelige klimagasser og de kan forurense grunnvann.

Et nytt liv for gamle dekk

Visste du at sementindustrien gir et betydelig bidrag til gjenvinning av gamle dekk? Takket være det høye energiinnholdet i dekk blir avfallet omdannet til drivstoff for ovner i sementfremstillingsprosessen. Andre steder blir også stål og andre materialer i dekkene også brukt som sekundære råvarer.

Materialer fra makulerte dekk får også et nytt liv som nye produkter. Stål- og tekstilkomponentene ekstraheres og resirkuleres separat under makuleringsprosessen. Deretter går det rene gummigranulatet til produksjon av paneler for å gi bygninger beskyttelse, som isolasjon og tetting. Og som finpartikkelgranulat blir det elastisk fyllmateriale på idrettsplasser med kunstgress.

Enda finere materiale som gummipulver kan brukes i veibygging, for eksempel som et asfaltlag som er i stand til å absorbere støy.

Dekkutvikling og miljøbeskyttelse

Bærekraft er høyt på agendaen hos Continental. Vi streber kontinuerlig etter å gjøre dekkene mer energieffektive og miljøvennlige, med spesialister fra et bredt spekter av felt som samarbeider innen forskning og utvikling, testing og produksjon.

Deres oppgave er å forbedre ikke bare produksjonen, men også bruks- og resirkuleringsstadiene i dekkets livssyklus. Teamene undersøker hver enkelt dekkomponent og foreslår - der det er mulig - å erstatte dem med nye materialer som er mer kompatible med miljøet.

Dette fokuset på større bærekraft har allerede hatt en positiv innvirkning på produksjonslinjen til Continental. En innovativ og prisvinnende prosess, ContiLifeCycle-anlegget, kan høste avfallsgummi for gjenbruk i dekkproduksjon samtidig som gamle lastebildekk regummieres og tas i bruk igjen.

Andre steder har vi dekk til hybrid- og elbiler som gir 30 prosent forbedring i rullemotstand over et standard dekk, noe som bidrar til å redusere CO2-utslipp. Med dette dekket montert kan hybridbiler kjøre videre i elektrisk modus uten å koble inn forbrenningsmotoren. Og dekkutviklere hos Continental har ikke kompromittert sikkerheten for å oppnå denne forbedrede rullemotstanden; dekket har EU-dekkmerke "A" for både rullemotstand og bremselengde under våte forhold.

En annen av våre bærekraftsaktiviteter er å skaffe gummi fra løvetannblomsten. I samarbeid med Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology, er målet å bruke naturlig latex avledet fra løvetannens røtter som en kommersielt levedyktig erstatning for naturlig latex fra regnskogplantasjer. Best av alt, at løvetannblomstene kan vokse på land som anses som uegnet for matavlinger, slik at det å skape en gummiplantasje ved siden av en dekkfabrikk i Sentral-Europa gir mening både økonomisk og økologisk. Noen av fordelene med denne tilnærmingen er blant annet:

  • Kortere transportavstander betyr et betydelig fall i CO 2 -utslipp.
  • En reduksjon i hogst av gummitrær i regnskogregioner.
  • Dekkprodusenten kan beskytte seg mot prisendringer på det globale gummimarkedet.

Opptil 30 prosent av gummien i et standard bildekk kommer fra gummitreet (Hevea brasiliensis), så fordelene med denne alternative kilden er umiddelbart synlige.

Relaterte emner




Leter du etter en forhandler?