Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Continental er partner til Extreme E, en ny racing serie som setter nye grenser for ytelse og sikkerhet innen eMobilitet

Utviklet for

det ekstreme

Vi tar elbilen til nye høyder

You place the highest demands on our tires, and that’s why Continental embraces every challenge – to pursue new milestones in performance and safety. And now that we’re a Founding Partner of Extreme E, a fresh adventure is about to begin. Join us in a race series that ventures into uncharted territory: tracks in the most inhospitable corners of the world, sustainable off-road vehicles with a powerful electric drive, and a racing series where victory is only possible through perfect coordination between vehicle and driver. 

Som bilist stiller du de høyeste kravene til dekkene våre, og det er derfor Continental ønsker utfordringer velkommen og setter nye milepæler for ytelse og sikkerhet. Og nå som vi er en av partnerne til Extreme E, er et nytt eventyr i ferd med å ta av. Bli med oss i denne løpsserien som beveger seg inn på ukjent territorium: til de mest ugjestmilde hjørnene av verden, bærekraftige off-road kjøretøy med en kraftig elektrisk drivlinje, og en racing serie der seier kun er mulig gjennom perfekt samspill mellom bil og sjåfør.


Ekstrem racing på de mest fjerntliggende plasser i verden

Extreme E – racing

12 team fordelt på to grupper skal konkurrere 5 forskjellige steder i verden. De fire beste teamene går videre til knock-out race.


Tror du elbiler kun er for begrensede turer? Tenk om igjen. Den nye Extreme E racing serien tar deg med til de villeste og mest utemmede områdene på kloden. Med et team av profesjonelle sjåfører som skal konkurrere under ekstreme forhold for den ultimate utfordringen, har motorsport aldri vært så elektrifiserende.

 

Med momentumet fra Formel E-serien, der den globale tilhengerskaren har vokst til 330 millioner på bare fire sesonger, er tiden inne for noe helt nytt innen racing. Extreme E bringer høykvalitets sportsbiler til de tøffeste kjøreforholdene som kan tenkes, der bare de mest uredde sjåførene, med hjelp av nettopp konstruert teknologi, kan lykkes.

 

Når Extreme E kjøres i gang, vil 12 lag fordelt på to grupper kjøre på 5 lokasjoner, hvor de fire beste lagene går videre til knock-out-etappen. Og som partner til serien, vil Continental tilby spesialbygde dekk for å sikre perfekt veigrep, enten det kjøres i Himalaya, ved kysten av Det indiske hav, på Grønland, gjennom ørkenen eller i jungelen.


Discover Beyond the Extreme

Extreme E promises to be the most extreme form of motorsports, and Swedish racing star Mikaela Åhlin-Kottulinsky is Continental's official test driver of tires developed for the event. Watch the action unfold in our Beyond the Extreme video series.

Location, location, location to the extreme

Extreme E – St. Helena

Helt i tråd med Extreme E filosofien er skipet St Helena, et tidligere Royal Mail skip som skal frakte deltakerne til fem forskjellige lokasjoner rundt om i verden.

Helt i tråd med Extreme E-konseptet er skipet St. Helena, et tidligere Royal Mail skip som skal frakte våre team til de fem forskjellige løps-stedene rundt om i verden.

Skipet har blitt tranformert og oppgradert for flere millioner euro, og skal fungere som en operasjonsbase og flytende paddock for den globale ekspedisjonen. Hun har fått et topp moderne verksted pluss et sentralt område for drift, logistikk, kommunikasjon, oppholdsrom og overnatting.

Så hvor vil Extreme E-eventyret føre oss, og hvilke utfordringer vil sjåførene møte?

Extreme E – Lokasjon jungel

Extreme E skal kjøre et løp i Amazonas regnskog med sitt tropiske klima, høye temperaturer og høy luftfuktighet.

Extreme E skal kjøre et løp i Amazonas regnskog, et tropisk klima med høy temperatur og høy luftfuktighet. Det er også et av de mest spektakulære økosystemene i verden, med et stort utvalg av flora og fauna hjemmehørende i regionen. Som navnet tilsier, vil det neppe bli mangel på regnvær, og veibanen vil være både sleip og forrædersk. Dekkene til den helelektriske SUV-en må ha like gode bremseegenskaper uansett tørre eller våte forhold, og i tillegg overlegen trekkraft for terrengbruk.


Extreme E – Lokasjon ørken

Extreme E vil være vertskap for et løp på den tørre, subtropiske grensen til Sahara.

Race nummer to for Extreme E vil gå på den tørre subtropiske grensen til Sahara. I denne ørkenregionen, der mer vann fordamper fra bakken enn det erstattes av nedbør, er hovedegenskapene tøffe forhold, lite vann og karrig landskap. Firehjulsdrift er kritisk i dette miljøet, for mens vanlige biler kan kjøre over hardpakket sand, krever det skiftende terrenget med sanddyner mer trekkraft og drift på alle fire hjul.


Extreme E – Lokasjon Arktis

Extreme E vil være vertskap for ett utrolig spaktakulært race i arktis.

Arktis befinner seg langt mot nord, så langt nord det er mulig å komme. Dypt hav dekket av drivis og isfjell med noe snø- og isdekkede landområder. I dette enorme landskapet er Extgreme E vertskap for et av sine mest spektakulære race. Som om vanntemperaturen ikke er skremmende nok, vil racing over isen teste grensene for enhver førers ferdigheter og utholdenhet. De elektriske kjøretøyene må opprettholde grep og trekkraft på glatt underlag men de kjører i høy hastighet, og det betyr at de vil trenge vinterdekkteknologi som er den absolutt beste i klassen. 

Extreme E – Lokasjon det indiske hav

Extreme E vil gjennomføre et race på en øy i det indiske hav, ved en av de største marine reservater i verden.

Extreme E vil også kjøre et løp på en øy i det Indiske hav, ved en av verdens største marine reservater i verden. En fantastisk utsikt over det majestetiske havet som hele tiden vil være i eller i nærheten, men først og fremst må de konsentrere seg om den høye hastigheten i et terreng som veksler mellom sand og sjøvann. Igjen vil viktigheten av firehjulsdrift vise seg for de elektriske SUV-ene, når de i høy hastighet kjører over tettpakket sand, men som allikevel ikke ligner den tørre sanden i Sahara.


Extreme E – Lokasjon Himalaya

Extreme E vil kjøre ett race ved foten av Himalaya.

Himalaya er den høyeste og mest imponerende fjellkjeden i verden og strekker seg innom flere land. Nepal, Bhutan, den nordøstre delen av India, sørøst i Tibet og nordlige Myanmar. Ett av løpene i Extreme E vil foregå ved foten av Himalaya, der det er et røft terreng med steiner, jord, gjørme og grus noe som kan bli en utfordring for deltakerne. De vil trenge kraftige dekk som takler ekstra tøffe forhold med sidevegger som tåler skarpe steiner og andre hindringer i veien.

 

The toughest tire ever made

Extreme E – Continental tires

An extreme race requires extreme tires: Continental tires!

Et ekstrem race krever ekstreme dekk

Extreme E er den mest ekstreme racing-serien verden noen gang har sett. Et race som går under så unike og utfordrende forhold, krever en ny type dekk. Og som partner til Extreme E, gjør vi vårt for å sikre at alle deltakerne har best mulig utstyr for å takle forholdene - uansett hva de møter. Continental gikk nøye gjennom kravene og bygde et dekk med høy ytelse som spesifikt imøtekommer de konkurrerende lagenes behov. De optimaliserte dekkene er ikke bare bygget for ekstreme forhold, men også for de unike kravene til rene elektriske SUV-er.

Brennende hete og isende kulde, gjørme og sand – uansett hvor ekstreme forholdene er for både biler og mennesker, så trenger de et dekk med godt grep, god trekkraft og maksimal ytelse gjennom hele racet. Continental CrossContact LX, som var basis for de nye dekkene utviklet for Extreme E, er et  vel balansert touring dekk med et mønster designet for å forbedre trekkraft og stabilitet på praktisk talt alle underlag. Vi videreutviklet dette ved å lage to helt nye dekk spesielt for Extreme E. CrossContact Xtreme Winter og CrossContact Xtreme Summer vil hjelpe deltakerne trygt i mål i verdens mest ekstreme racingserie.


Rally driving has never been so electric

Extreme E – Race specifications

All Extreme E participants use the same set of standardised equipment: the tires, the battery and the SUV-model. 

Helt elektrisk – electrisk SUV for ekstreme racing

Alle Extreme E deltakerne benytter det samme utstyret og det er her motorsport produsenten Spark Racing Technology kommer inn i bildet. De skal lage, sette sammen og levere en helt ny elektrisk SUV-modell for de eventyrlystne pionerene i denne off-road serien

En annen kritisk komponent i Extreme E bilene vil være batteriet. Det samme selskapet som tok hånd om batteriene de fire første sesongene av ABB FIA Formel E Championship, Williams Advanced Engineering, er nå ansvarlig for dette i Extreme E.

Testing av prototypen vil begynne i juli 2019 med betydelig bidrag fra Continental om dekkteknologi. Hvert team vil motta to sett med sommer- og vinterdekk, optimalisert for alle tenkelige aspekter av ytelse og sikkerhet som kreves av de elektriske SUV-ene.



Extreme E – Racing car

All Extreme E participants use the same SUV-model, built by Spark Racing Technology.

Hvordan bygge en helelektrisk SUV for ekstreme racing

Akkurat som i en tradisjonell løpsserie, vil Spark Racing Technology designe og konstruere et felles rammeverk med strenge spesifikajoner og deretter overlevere det godkjente chassiset til hvert enkelt team. Hvert team står da fritt til å teste og bygge et tilpasset drivverk og karosseri på denne plattformen.

De standardiserte delene laget av Spark Racing Technology vil bestå av følgende:

  • rørramme
  • hjuloppheng og støtdempere
  • bremse- og styresystemer
  • kræsjstruktur og veltebur

 

Det teamene selv kan utvikle er motor og omformer og de kan velge egne deler til karosseriet, som for eksempel motordeksel, sideskjørt, lys samt støtfanger foran og bak.

Batteriene vil være kompatible med Formel E spesifikasjoner og gir en maksimal effekt på 470 kW (ca 630 hk). Dette nye batteriet er spesiallaget for tøffe terrengløp,  og skal tåle ekstreme værforhold, veiforhold og terreng.



How to win the Extreme E championship

Extreme E is a global racing championship that sees all-electric SUVs battle head-to-head in some of the world’s most extreme environments.

The format of Extreme E will be familiar to motorsports fans, where two groups of six teams compete against each other in a fast-paced round-robin tournament. The top four teams will progress to heats in a knock-out stage, where drivers square off in a one-to-one contest for a coveted spot in the final.

The off-road stages will be around 6-10 km in length, and drivers have to navigate through a series of virtual gates. Each track will be made up of five to six gates, with a combination of off-road tracks and open ground. 

Extreme E – The rules of the race

At Extreme E, two groups of six teams compete against each other in a fast-paced round-robin tournament. 

What's happening right now:


Discover Extreme E

Helt ekstremt

Bli med den profesjonelle, svenske racerkjøreren Mikaela Åhlin-Kottulinsky bak kulilssene i en serie kortfilmer om denne revolusjonerende racing serien.

Les mer

Kort forklart

Bak kulissene til Extreme E tøyer vi grensene for el-biler og mobilitet.

Les mer