# Extreme E

Om Extreme E

Utviklet for det ekstreme

Molly Taylor (AUS)/Johan Kristoffersson (SWE), Rosberg X Racing

HER KAN DU SE EXTREME E!

ALULA, SAUDI ARABIA - APRIL 04: Molly Taylor (AUS), Rosberg X Racing during the Desert X-Prix at AlUla on April 04, 2021 in AlUla, Saudi Arabia. (Photo by Charly Lopez / LAT Images)

Vi tar elbilen til nye høyder

Som bilist stiller du de høyeste kravene til dekkene våre, og det er derfor Continental ønsker utfordringer velkommen og setter nye milepæler for ytelse og sikkerhet. Og nå som vi er en av partnerne til Extreme E, er et nytt eventyr i ferd med å ta av. Bli med oss i denne løpsserien som beveger seg inn på ukjent territorium: til de mest ugjestmilde hjørnene av verden, bærekraftige off-road kjøretøy med en kraftig elektrisk drivlinje, og en racing serie der seier kun er mulig gjennom perfekt samspill mellom bil og sjåfør.

Ekstrem racing på de mest fjerntliggende steder i verden

Tror du elbiler kun er for begrensede turer? Tenk om igjen. Den nye Extreme E racing serien tar deg med til de villeste og mest utemmede områdene på kloden. Med et team av profesjonelle sjåfører som skal konkurrere under ekstreme forhold for den ultimate utfordringen, har motorsport aldri vært så elektrifiserende.

Med momentumet fra Formel E-serien, der den globale tilhengerskaren har vokst til 330 millioner på bare fire sesonger, er tiden inne for noe helt nytt innen racing. Extreme E bringer høykvalitets sportsbiler til de tøffeste kjøreforholdene som kan tenkes, der bare de mest uredde sjåførene, med hjelp av nettopp konstruert teknologi, kan lykkes.

Når Extreme E kjøres i gang, vil 10 lag med en mannlig og en kvinnelig sjåfør konkurrere på 5 lokasjoner over hele kloden. Og som partner til serien, vil Continental tilby spesialbygde dekk for å sikre perfekt veigrep, enten det kjøres i Sør Amrika, ørkenen i Saudia Arabia eller ved kysten av Sardinia.

Location, location, location...

Helt i tråd med Extreme E-konseptet er skipet St. Helena, et tidligere Royal Mail skip som skal frakte våre team til de fem forskjellige løps-stedene rundt om i verden.

Skipet har blitt tranformert og oppgradert for flere millioner euro, og skal fungere som en operasjonsbase og flytende paddock for den globale ekspedisjonen. Hun har fått et topp moderne verksted pluss et sentralt område for drift, logistikk, kommunikasjon, oppholdsrom og overnatting.

Så hvor vil Extreme E-eventyret føre oss, og hvilke utfordringer vil sjåførene møte?

The St Helena logistics ship

11-12. mars 2023: NEOM, Saudia Arabia

Sesong 3 er i gang igjen i den bærekraftige fremtidige metropolen NEOM i Saudi-Arabia, hvor Extreme E-konkurrenter vil møte brennende varme, tørt og sandet terreng. NEOM er en futuristisk idé som en dag vil huse store hjerner og bedrifter som jobber mot en ny modell for bærekraft. Som stedet for våre to foregående sesongåpninger, er det det ideelle stedet for å starte den siste utgaven av Extreme E-serien.

Saudi Arabia

13-14. mai 2023: Skottland

Extreme E vender tilbake til Storbritannia for første gang siden sesong 1-avgjørelsen i Dorset, og det er få bedre steder å teste sjåførenes evne til enn det røffe landskapet i det skotske høylandet. 

Coast of Scotland

8-9. juli 2023: Sardinia, Italia

Sardinias spektakulære kystlinje og Middelhavsterreng gjør det til et ideelt sted for et ekstremt E-løp. Faktisk så mye at serien kommer tilbake til den italienske øya for tredje gang i sesong 3. Men dette blir ingen strandferie, som konkurrentene vil vite alt for godt nå. Førerne vil måtte slite med grus, kanskje til og med steiner og høydeforandringer. Firehjulsdrift vil være avgjørende for å hjelpe bilene med å håndtere glidning på skifteflaten.

Coast of Sardinia

16-17. september 2023: Brasil eller USA
Løpsinformasjon vil annonseres senere.

 

USA or Brazil

2-3. desember 2023: Antofagasta, Chile 

Atacama-ørkenen viste seg å være et av de tøffeste løpene til nå da den debuterte på Extreme E-banen i sesong 2. Som det tørreste stedet på jorden, med lite til ingen nedbør de siste 200 millioner årene, ligger denne regionen i nord i Chile er hjemsted for terreng som kan sammenlignes med jordsmonnet på Mars – noe som utgjør en virkelig overjordisk utfordring for alle involverte. Like miljømessig fascinerende som det er fysisk krevende, er det ingen overraskelse å se serien komme tilbake for sesong 3.

Copper Xprix

Det tøffeste dekket noensinne

Et ekstrem race krever ekstreme dekk

Extreme E er den mest ekstreme racing-serien verden noen gang har sett. Et race som går under så unike og utfordrende forhold, krever en ny type dekk.

Et ekstremrace krever ekstreme dekk - Continental-dekk Et ekstremrace krever ekstreme dekk - Continental-dekk

Og som partner til Extreme E, gjør vi vårt for å sikre at alle deltakerne har best mulig utstyr for å takle forholdene - uansett hva de møter. Continental gikk nøye gjennom kravene og bygde et dekk med høy ytelse som spesifikt imøtekommer de konkurrerende lagenes behov. De optimaliserte dekkene er ikke bare bygget for ekstreme forhold, men også for de unike kravene til rene elektriske SUV-er.

Brennende hete og isende kulde, gjørme og sand – uansett hvor ekstreme forholdene er for både biler og mennesker, så trenger de et dekk med godt grep, god trekkraft og maksimal ytelse gjennom hele racet. Continental CrossContact LX, som var basis for de nye dekkene utviklet for Extreme E, er et  vel balansert touring dekk med et mønster designet for å forbedre trekkraft og stabilitet på praktisk talt alle underlag. Vi videreutviklet dette ved å lage to helt nye dekk spesielt for Extreme E. CrossContact Xtreme Winter og CrossContact Xtreme Summer vil hjelpe deltakerne trygt i mål i verdens mest ekstreme racingserie.

Racekjøring har aldri vært så elektrisk

Alle Extreme E deltakerne benytter det samme utstyret og det er her motorsport produsenten Spark Racing Technology kommer inn i bildet. De skal lage, sette sammen og levere en helt ny elektrisk SUV-modell for de eventyrlystne pionerene i denne off-road serien

En annen kritisk komponent i Extreme E bilene vil være batteriet. Det samme selskapet som tok hånd om batteriene de fire første sesongene av ABB FIA Formel E Championship, Williams Advanced Engineering, er nå ansvarlig for dette i Extreme E.

Testing av prototypen begynte allerede i juli 2019 med betydelig bidrag fra Continental om dekkteknologi. Hvert team vil motta to sett med sommer- og vinterdekk, optimalisert for alle tenkelige aspekter av ytelse og sikkerhet som kreves av de elektriske SUV-ene.

Alle Extreme E-deltakere bruker samme sett med standardisert utstyr: dekkene, batteriet og SUV-kjøretøyet Alle Extreme E-deltakere bruker samme sett med standardisert utstyr: dekkene, batteriet og SUV-kjøretøyet

Hvilet elektrisk SUV brukes for ekstrem racing

Extreme E sin helt elektriske SUV, kalt Odyssey 21, er utstyrt for løp under de tøffeste forhold. 

Hvordan vinne Extreme E mesterskapet?

Extreme E er et verdensomspennende mesterskap hvor heleklektriske SUVer kjemper mot hverandre i noen av verdens mest ekstreme miljøer.

Formatet til Extreme E er kjent for motorsportfans, der to grupper på seks team hver konkurrerer mot hverandre i en fartsfylt turnering. De fire beste teamene går videre til en utslagsfinale og kjemper om en ettertraktet plass i finalen.

Off-road etappene vil være 6-10 kilometer lange, og sjåførene må navigere seg gjennom en rekke virtuelle porter. Hver etappe vil bestå av 5-6 porter, med en kombinasjon av terrengløp og åpent terreng.

Hva skjer på sosiale medier #ExtremeE