Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Lufttrykksmåler

Hvorfor Continental

Årets beste piggdekk

Disse piggdekkene er ikke som du tror!

New content item

Er du skeptisk til piggstøy og effekten piggdekk har på miljøet? Det er fordi du ikke har hørt om IceContact 3 – piggdekket med gummipigger som ble kåret til årets beste piggdekk av magasinet Motor.

 

– Jeg var opprinnelig skeptisk til piggdekk, for jeg har alltid synes at de støyer fælt. Derfor har jeg foretrukket å kjøre piggfritt, sier Tommy Rustad, rallycrosskjører og biltester på NRK og TV2. Men så fikk han spørsmål om han ville teste ContiFlexStud™teknologien. I en hel vintersesong kjørte rallycrosskjøreren med ContiFlexStud-piggdekk på sin private bil, og opplevelsen ble en positiv overraskelse.

Mindre piggstøy

– I det daglige glemte jeg at jeg kjørte med piggdekk. Rumlelyden jeg forbinder med piggdekk i høy hastighet er betydelig redusert, sier han. Grunnen er ContiFlexStud, en helt ny type pigg, hvor piggkjernen er omsluttet av hard gummi. De er mer fleksible og slår ikke så hardt mot underlaget som vanlige mettallpigger.

Piggdekk med mange fordeler

Å kjøre med piggdekk er et valg som i stor grad handler om trygghet. Mange føler seg rett og slett tryggest på norske veier med piggene ute, og da settes gjerne andre hensyn til side. Som hensynet til miljøet og til kupestøy. Med ContiFlexStud slipper du å gå på kompromiss med både miljø og kjørekomfort. Ettersom sammenstøtet mellom veibanen og piggen dempes av gummikroppen rundt selve piggen, så reduseres veislitasje og svevestøv med opp til tjue prosent.

Et trygt valg

– Når det gjelder piggdekk så er det ingen tvil om at det er det sikreste valget på kompakt og polert snø og is. Her er IceContact 3 helt suveren, både når det gjelder bremselengde og sidegrep, sier Rustad. Det svenske bilmagasinet Vi Bilägere støtter opp om denne vurderingen av den nye piggteknologien: «Continental har tagit vintergreppet till nästa nivå». I bilmagasinet Motor sin store vinterdekktest hylles også den nye gummipiggen: «IceContact 3 setter en helt ny standard for vinteregenskaper».

Dekk med lang levetid

– En annen ting som imponerer meg med IceContact-dekkene er at du kan kjøre en sesong eller to lenger enn med vanlige piggdekk, sier Rustad. Han kjørte 12 000 km med flexstud i fjor, og forteller at han ikke kunne se antydning til slitasje etter sesongen. Forklaringen er todelt. For det første er dette et kvalitetsdekk der piggene smeltes inn i dekket. Det forhindrer at pigger faller ut, eller at de legger seg flatt i dekket. For det andre vil piggens gummikropp slites jevnt med dekkmønsteret. Dermed opprettholdes piggens effekt, og sikkerheten er like høy gjennom hele dekkets levetid.

Rallycrosskjøreren får siste ordet

– Mange spør meg om valg av dekk og kjøring på vinterføre. Svaret de får er at de bør velge det som føles tryggest for seg. Til syvende og sist handler det om å bremse ned før en sving, ta ekstra hensyn til bremselengde og å kjenne sin egen bil, sier Rustad. Han sier at han selv føler seg frem på glatte vinterveier. – Det hender at jeg tester dekkenes gripeevne sånn at jeg vet hva som skjer hvis jeg plutselig må bråbremse. Da sjekker jeg at det ikke er noen bak meg i speilet, før jeg føler meg frem med bremsen. Selvsagt på et veistrekk der jeg ikke sjenerer andre, avslutter han.

 

Resultatene av årets store vinterdekktest

 

Faktaboks 1

Viktig informasjon om piggdekk

  • Piggdekk kan benyttes fra 1. november, med unntak av Nordland, Troms og Finnmark der det er tillatt fra 16. oktober.
  • Du kan kjøre med piggdekk frem til 1. mandag etter påske (1. mai i de tre nordligste fylkene). Det betyr at du kan kjøre ned fra påskefjellet med piggene ute.
  • Uansett dato, så er du pliktig å være skodd etter forholdene.

 

Faktaboks 2

Dette er IceContact 3

  • ContiFlexStud™ er en helt ny type pigg. Continental har tatt vinterkjøring til et nytt nivå med en revolusjonerende teknologi som er perfekt for deg som kjemper med is og snø på veiene hver eneste vinter. Metallpiggen er omsluttet av gummikropp, noe som gir en helt ny fleksibilitet på vinterføre.

Fordeler:

  • 10% bedre veigrep på isete underlag.
  • Mindre piggstøy i kupeen.
  • «Gummipiggen» demper sammenstøtet mellom pigg og veioverflate, og reduserer veislitasje og svevestøv med opp til 20%.
  • Yter maksimalt gjennom hele dekkets levetid, ettersom piggen slites jevnt med dekkmønsteret.
  • Ingen pigger faller ut, ettersom de er smeltet inni dekket.


Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at vi gir deg den beste opplevelsen på nettstedet vårt. Klikk her for å finne ut mer eller for å endre innstillingene for informasjonskapsler.