Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Lufttrykksmåler

Hvorfor Continental

Continental - Testvinner vinterdekk 2017

article_66w_image1

Continental kjører fra konkurrentene på glattisen! I år igjen

Hvert år venter alle på resultatet av Motors vinterdekk-test, som regnes for å være den viktigste både blant bilekspertene og folk flest. Dekkene fra Continental kan vise til gjentatte 1. plasser gjennom mange år på både sommer- og vinterdekk, og nå kan 2017-testen fra Motor legges til på merittlisten. Testkjørere og dommere er klare i sin sak – Continental er kongen av vinterveien, både når det gjelder pigg og piggfritt.   

Continental jobber kontinuerlig med å perfeksjonere dekk som takler alle variasjonene Norge kan by på – fra våte veier i byen til isglatte fjelloverganger. Motors testpanel sier også rett ut at de slett ikke er overrasket over at Continental klarer seg godt på vanskelig, norsk vinterføre.  Ekstra hyggelig for Continental som har som mål å levere det beste dekket for norske vær-dager, at Motor-testen bekrefter dette i praksis.

Les testen selv her


ContiVikingContact 6 - Piggfritt

Piggfritt? Continental rul(l)er på nordiske forhold.

Godt grep til tross for slapsete føre er noe av det vi forlanger av et piggfritt dekk i superklassen. Også her gruser Continental konkurrentene i årets test av vinterdekk.

Sitat Motor: ”Dekket bremser svært godt på is til ikke å ha pigger, og godt grep sideveis. På snø oppfører det seg logisk og gir en trygg kjørefølelse. Derfor er det overraskende at det også oppfører seg bra på våt vei, uten å miste grepet i ekstreme situasjoner. Rullemotstanden er lav.” 

Les mer om vinnerdekket ContiVikingContact6

New content item
IceContact 2 - Piggdekk

Årets suverene piggdekk-vinner:

Harde vintre, spesielt i nord, krever mye av et piggdekk.  Ikke noe problem for Continental som har gode marginer til konkurrentene.

Sitat Motor: –  ” Continental er en klar vinner blant piggdekkene og imponerer med toppkarakterer i de fleste disipliner både på is og snø. Dekket oppfører seg logisk og sikkert i ekstreme situasjoner. Samtidig har fabrikken klart å gi dekket jevne og bra egenskaper på våt vei. Det støyer litt mer enn de beste piggdekkene”.

Her er piggdekk-vinneren IceContact 2

Piggdekk fra Continental
Hvorfor noen vinterdekk sitter bedre på vinterføre
Trafikk på vinterføre

Tørre veier er ikke spesielt utfordrende ved normal kjøring, verken sommer eller vinter. Men med en gang snøen faller og isen legger seg i veibanen merker du forskjell på veigrepet. Motor tester med tanke på norske forhold og da kreves det at dekkene har balanserte egenskaper som takler alle varianter som vått, tørt, snø, is, nullføre og vannplaning.

For det er nettopp på grunn av dekkenes prestasjoner på varierende føre og forhold, at Continental endte opp med førsteplassen – både på piggdekk og piggfritt.

Derfor skal du bruke Continental i den norske vær-dagen. Se film. 

Motor understreker også èn ting som spesielt viktig: Du må finne det dekket som passer deg best, uansett hvor du bor. Dekkene skal fungere for deg, din bil og din kjørestil – enten du skal på familietur på fjellet, eller levere i barnehagen i striregn en grå februarmorgen. 

Continental vinner uavhengige dekktester verden over

 Hvilke utfordringer venter deg i din vær-dag akkurat nå? Sjekk været.

Dette lurer vi på om dekk
New content item

Hva er spesielt med dekkvalg for norske forhold?

Norge er et land med ekstremt mange variasjoner, både sommer og vinter. Jo mer du vet om ditt behov, og om vær og føre der du kjører, desto bedre kan du sikre deg og familien med et skreddersydd valg av dekk.

 

Er helårsdekk lurt i Norge?

Nei. Continental anbefaler absolutt ikke helårsdekk i Norge. Vær og føreforhold i Norge er alt for ekstremt til å kun satse på én eneste dekkvariant. Helårsdekk vil aldri kunne oppnå optimal sikkerhet under de forhold vi opererer med her i landet, med store variasjoner fra varme sommerdager til kalde vinternetter. 

 

Når bør jeg skifte til vinterdekk?

Generelt, når gradestokken nærmer seg 0o C – og du bør du ikke vente for lenge. Ta hensyn til lokale vær- og føreforhold, for piggfrie vinterdekk er det ingen spesiell dato å forholde seg til.

 

Hvordan vet jeg når jeg må kjøpe nye dekk?

Dekkene må senest byttes når mønsterdybden nede på 3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk –  men husk at Continental og store deler av bransjen anbefaler at du skifter allerede ved 4 mm på vinterdekk og 3 mm på sommerdekk.

Dekk som melder fra om mønsterdybden selv

 

Når kan jeg kjøre på piggdekk?

Når det gjelder piggdekk må du forholde deg til loven – hvis ikke kan du få 1000 kr i bot. Og husk at du ikke bare kan se på kalenderen; kravet om veigrep er det viktigste, så følg med på være! I Nord-Norge kan du kjøre med pigger fra 16. oktober, i Sør-Norge fra 1. november. Dette sier Statens Vegvesen om piggdekk.

 

Når bør jeg skifte til sommerdekk?

Avhengig av hvor du bor i landet, kjører de fleste på sommerdekk ca mellom påske og oktober. Men man skal alltid være skodd etter forholdene.

 

Hvordan finner jeg dekket som passer for meg?

Stikk innom din nærmeste forhandler og finn dekkene som er riktige for deg på bakgrunn av ditt behov og din kjørestil. Uansett om du skal ha pigg, piggfritt eller sommerdekk. Styr unna helårsdekk!

 

Hva er forskjellen på europeiske og nordiske vinterdekk?

Den største forskjellen på nordiske og europeiske vinterdekk er gummiblanding og design.  Nordiske vinterdekk har blant annet mykere gummiblanding og skarpere skulder (ytterkantene på dekket). Dette gir bedre grep på norsk vinterføre med is og snø.

 

Slik takler de forskjellige dekkene ulike varianter av vinterføre:

Se forskjellen her

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at vi gir deg den beste opplevelsen på nettstedet vårt. Klikk her for å finne ut mer eller for å endre innstillingene for informasjonskapsler.