Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

New content item

Hele tiden
på vei fremover

150 år med innovasjon og fremgang

Woman driving and looking into the back mirror

I 150 år har vi hatt en passion for dekk

Continentals historie går helt tilbake til 1871 i Hannover i Tyskland. I 150 år har vi alltid forsøkt å gjøre innovative ideer til virkelighet. Det er en klar rød tråd gjennom vår historie - alle systemene og teknologiene vi har utviklet for å gjøre alle transportformer bærekraftige, tryggere, enklere og fremfor alt tilgjengelige for alle.

I løpet av disse 150 årene har selvfølgelig mye skjedd - her er et sammendrag av de viktigste innovasjonene og også en interessant innsikt i fremtiden.

Veien til bærekraft (1991 – nå)

Det eksperimentelle laboratoriet “Taraxagum Lab Anklam” åpnet i 2018 i Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland. Laboratoriet driver banebrytende forskning på dyrking og prosessering av russiske løvetann som en alternativ kilde av råstoff til gummitreet, et stort sprang fremover i miljøvennlig dekkproduksjon.

ContiLifeCycle ble lansert i 2013, og adresserer levetiden til et Continental lastebildekk. Ved å bruke en helt unik kombinasjon av gummigjenvinning og regummiering av lastebildekk, utvikler Continental en bærekraftig løsning som forlenger levetiden til dekk og samtidig reduserer kostnadene betydelig.

I 2007 kjøper Continental Siemens VDO Automotive AG og ble en av de fem største leverandørene i bilindustrien over hele verden. Samtidig øker selskapet sin markedsposisjon i Europa, Nord-Amerika og Asia.

ContiSportContact 2 Vmax ble avduket i 2003, verdens første veilovlige dekk godkjent for hastigheter opp til 360 km/t. Senere er Continental offisielt anerkjent av Guinness World Records for å selge de raskeste veilovlige dekkene i verden.

I 1998 forsterket selskapet sin posisjon som en global dekkprodusent ved å legge til steder i Argentina, Mexico, Sør-Afrika og Slovakia.

Når man vurderer dekkets økologiske påvirkning, blir det plantet et nytt frø i 1991. Continental lanserer ContiEcoContact, verdens første bærekraftige dekk noensinne, noe som viser at omsorg for miljøet ikke trenger å ta baksetet for ytelse eller sikkerhet.

Ingeniører la særlig vekt på å senke rullemotstanden og dekkslitasjen, slik at ContiEcoContact ville vare langt lenger og etterlate betydelig mindre gummirester på asfalten (sammenlignet med et konvensjonelt dekk).

En annen fordel for miljøet - og førerens driftskostnader - er at det forbedrer kjøretøyets drivstoffeffektivitet. I dag er ContiEcoContact i sin sjette generasjon og fortsetter å bli rangert best i klassen ved uavhengige tester.

Høydepunkt: Kunsten å lage reklame

Gullalderen for transport og mobilitet ga fantastisk inspirasjon til en annen voksende kunstform: annonser. Innenfor arkivene til Continental er det en fantastisk samling malte plakater som ikke bare gjenspeiler kvaliteten til våre produkter, men også ambisjonene til våre kunder.
Enten det dreide seg om ytelse, sikkerhet eller bare glamouren ved å reise til eksotiske steder, er det mye å smake på i disse fargerike øyeblikksbildene av kulturhistorien.

Internasjonaliseringen (1961 – 1990)

Overtagelsen av den nordamerikanske dekkprodusenten General Tire i 1987 fører til etableringen av et nytt internasjonalt datterselskap: Continental Tire North America, Inc.

I 1979 overtar Continental europeiske Uniroyal for en bredere base i Europa. Seks år senere anskaffes også det østerrikske selskapet Semperit.

En stor innovasjon ble avduket i 1972, da Continental lanserte det piggfrie ContiContact vinterdekk. Det representerer en betydelig forbedring av trafikksikkerheten når du kjører under tøffe sesongmessige forhold.

Etterspørselen etter dekk av forskjellige typer og forskjellige bruksområder vokste samtidig med den dynamiske utviklingen av verdens bilindustri. For å holde tritt med markedskravene opprettet Continental et dedikert testsenter. Contidrom-dekktesteanlegget åpnet i 1967 på kanten av Lüneburger Heide.

Høydepunkt: Den første førerløse bilen

I 1968 tok den første elektriske førerløse bilen sin runde på vårt Contidrom testsenter, til forbauselse for pressen og publikum. Målet med dette visjonære prosjektet var å bestemme hvordan dekk kunne testes nøyaktig ved hjelp av vitenskapelige metoder under programmerte forhold. Man kan også se det slik at ingeniørene fra Continental banet vei for fremtiden for selvkjørende biler. 

I dag jobber Continental fortsatt med ny teknologi for å støtte utviklingen av selvkjørende biler. CUbE - "Continental Urban Mobility Experience" - som opererer på lukkede testbaner, kan aktiveres av en app på smarttelefon for å frakte passasjerer trygt til et mål de velger. Andre steder undersøker forskere potensialet for automatiserte motorveier og automatisk veiledning i et parkeringshus. Å fjerne behovet for en sjåfør inspirerer også ideer til bilinteriøret: Continentals ingeniører kan omforme det til noe så koselig og innbydende som en stue.

Start
 

Racing suksess (1931 – 1960)

Continental begynner å masseprodusere radialdekk for første gang i 1960. Selskapet introduserer bokstaven "R" for betegnelse på disse dekkene, som senere blir standard for dekkprodusenter over hele verden.

I 1955 er Continental det første tyske selskapet som begynte å produsere slangeløse dekk til personbiler, med tanke på bilprodusentens krav. Disse dekkene er betydelig bedre enn påliteligheten sammenlignet med de tradisjonelle dekkene.

I 1952 tilbyr Continental de første dekkene i Europa spesielt designet for vinter- og fryseforhold, М + S (Mud og Snow).

I et tett samarbeid med Daimler-Benz og Porsche, gjentar Continental suksessene før krigen på racerbanen mellom 1951 og 1955. Drivere som Stirling Moss, Karl Kling og Juan Manuel Fangio vant den franske, britiske, nederlandske og italienske Grand Prix i biler utstyrt med høyhastighetsdekk fra Continental. 

Ved slutten av krigen i 1945 gir den britiske militærregjeringen tillatelse til at Hannover-fabrikkene kan gjenoppta produksjonen.

Under krigen fortsetter forskerne å jobbe med nye design og teknologier. Et resultat er patentet på slangeløse bildekk, gitt til selskapet i 1943.

Mellom 1935 og 1940 har Mercedes og Auto-Union (kjent som Audi i dag) utstyrt med Continental racing dekk en formidabel rekke med racing triumfer. Fire seire på rad i det tyske Grand Prix, fire seire i det nordafrikanske Tripoli-løpet, tre i Italia, pluss mange fartsrekorder hjelper racerkjørere som Rudolf Caracciola, Berndt von Rosemeyer og Hans Stuck med å oppnå internasjonal berømmelse.


Continental under andre verdenskrig

Etter utbruddet av 2. verdenskrig i 1939 er dekk- og gummiproduksjonen nøye regulert for å oppfylle militære krav til lastebil- og flydekk og produksjon av klær, fottøy og andre forsyninger. I likhet med mange industrielle operasjoner i Tyskland på den tiden, bruker Continental tvangsarbeid levert av det såkalte "Third Reich". Denne skammelige episoden er sterkt angret og ble undersøkt i en historisk studie publisert i 2020.

Oppfinnsomme pionerer (1901 – 1930)

På begynnelsen av 1900-tallet omfavner Continental en transformativ endring i sin hovedproduksjon: bildekk. Selskapet har en enorm suksess i dette arbeidet helt fra starten av - og har ikke stoppet siden.

Carbon black ble vedtatt for dekkproduksjon i 1926, brukt som et forsterkende fyllstoff for å gi dekket mer motstand mot slitasje og aldring - og dens karakteristiske farge.

I 1921 er Continental det første tyske selskapet som lanserer corddekk på markedet. Cordfibermateriale er mer smidig, noe som representerer en betydelig oppgradering fra det stivere kvadratvevde linstoffet.

Det handler ikke bare om bildekk. Pioneer-flyger Louis Blériot lager historie med den første flyet over Den engelske kanal i 1909. Continentals Aeroplan-materiale dekker vingene og skroget på flyet hans.

Continental finner opp den avtakbare felgen for sedaner i 1908, en bemerkelsesverdig innovasjon som sparer tid og krefter når du bytter dekk.

I 1904 presenterer Continental verdens første bildekk med mønstret slitebane.

25. mars 1901 ble den første av Karl Benz biler, som ble kalt Mercedes, utstyrt med pneumatiske dekk fra Continental. Den oppnår en oppsiktsvekkende seier i Nice-Salon-Nice-billøpet, som dekker den 414 kilometer lange distansen på 6 timer 45 minutter og 48 sekunder. Denne seieren får stor oppmerksomhet og bidrar til utviklingen av nye dekkdesign.

Optimismens ånd (1871 – 1900)

En viktig milepæl i 1892, da Continental ble det første tyske selskapet som produserte pneumatiske dekk til sykler.

Bildet av en steilende hest vises første gang på Continentals produkter i 1875 - basert på våpenskjoldet til byen Hannover - og ble formelt vedtatt som et varemerke i 1882.

Continental Caoutchouc & Gutta-Percha Company ble grunnlagt i Hannover den 8. oktober 1871, et og et halvt tiår før den første bilen produseres. Produksjonen fra hovedfabrikken i Vahrenwalder vei inkluderer gummierte stoffer for regnfrakker, varmtvannsflasker og solide dekk for sykler og vogner.

Valget av Hannover som et sted å etablere virksomheten var ikke tilfeldig. På begynnelsen av 1800-tallet er byen et yrende industrielt knutepunkt med ingeniørfabrikker, vevings- og tekstilfabrikker og til og med luksuriøse sjokolade. Helt tilbake i 1843 er Hannover allerede koblet til resten av Tyskland med en direkte jernbanelinje.

Høydepunkt: Hvorfor en hest? Continentals dekklogo dateres tilbake til 1875

Den steilende hesten er et av de mest kjente varemerkene i bilindustrien, som symboliserer styrke, smidighet og utholdenhet. Det har hatt flere design gjennom årene. Men hvordan og hvorfor ble det synonymt med Continental dekk?

Hestens første opptreden er takket være en veterinær ved navn Hartmann som oppfant "hovbuffere" laget av myk gummi, designet for å forhindre at hester sklir på isete overflater. Han hadde patentet, mens Continental produserte og distribuerte dem. Hver hovbuffer hadde et bilde av en hest som stod opp på bakbena.

Men hestens bredere betydning stammer fra selskapets røtter i Hannover, Tyskland; der fullblodshest med samme navn er et tradisjonelt symbol i regionen. Den dukket først opp på våpenskjoldet for hertugene Brunswick-Lüneburg på 1300-tallet og er fortsatt i bruk i dag i den tyske delstaten Niedersachsen.

Et glimt inn i fremtiden

Vi fortsetter med innovative utviklinger med to splitter nye dekkteknologikonsepter som vil føre til enda større trafikksikkerhet og komfort i fremtiden. De to systemene - ContiSense og ContiAdapt - muliggjør kontinuerlig overvåking av dekkets tilstand, pluss muligheten til spontant å matche dekkets ytelsesegenskaper til de rådende veiforholdene. Teknologiene debuterte offisielt på Frankfurt Motor Show i 2017.

ContiSense er basert på utviklingen av elektrisk ledende gummiblandinger som gjør det mulig å sende elektriske signaler fra en sensor i dekket til en mottaker i bilen. ContiAdapt kombinerer mikrokompressorer integrert i hjulet for å justere dekktrykket med en felg med variabel bredde. Dette gjør at systemet kan endre størrelsen på kontaktlappen, som under forskjellige veiforhold er en avgjørende faktor for sikkerhet og komfort.

Både ContiSense og ContiAdapt er integrert i et konseptdekk som gjør at fordelene med begge systemene kan utnyttes fullt ut. Dekkdesignet har tre forskjellige slitebaner for kjøring på våte, glatte eller tørre underlag. Avhengig av dekktrykk og felgbredde, aktiveres forskjellige slitebane soner, og konseptdekket tilpasser det nødvendige ”fotavtrykket” i hvert tilfelle. På denne måten tilpasser dekkegenskapene seg til de rådende veiforholdene eller førerens preferanser.

Continental mener at begge dekkteknologikonseptene er lovende løsninger for fremtidens mobilitet, der dekk er tilpasset for å dekke behovene til automatisert kjøring og mobilitet.

Hvorfor Continental

Tysk ingeniørkunst

Tyske ingeniører er kjent for sin grundighet, presisjon og effektivitet, de samme verdiene som står bak Continentals fortid og nåtid.

Les mer

Originalutstyr

Med originaldekk fra Continental, er du en del av verdens sikreste trafikkmiljø.

Les mer

Automotiv ekspertise

Fra autonom kjøring til e-mobilitet og bærekraft. Sjekk ut hvordan Continental bidrar til å skape framtidens biler.

Les mer

Tester og testresultater

Continental dekk oppnår stadig topp karakterer i dekktester over hele verden, dette bekrefter topp kvalitet og trygghet på veien under alle kjøreforhold.

Les mer

Aktuelle produkter