Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

stage_image1_lg

Om Oss

Morgendagens dekk fra Continental

Vi utvikler det bærekraftige

Fem fun facts om løvetanndekk

Folk flest ser på løvetann som en pest og en plage. Men vi hos Continental ser på denne blomsten som en viktig del av fremtidens dekk. Sammen med Fraunhofer Institute for molekylær biologi og økologi, Julius Kuehn-Institute og EKUSA, har Continental produsert og testet de første dekkene hvor mønsteret er laget 100 prosent av naturlige stoffer fra løvetann. Mellom 10 og 30 prosent av et dekk er naturgummi, og det er her Continental håper å gjøre den store forskjellen ved å bytte den tradisjonelle gummien fra gummitreet med Taraxagum fra løvetann.

Her noen morsomme fakta om dekkene basert på ugress:


Ikke hvilken som helst løvetann - Continental mener den russiske løvetannen er best egnet til dekkproduksjon. Denne planten er større og mer robust enn den man finner her i Norge og den kan enkelt masseproduseres. Røttene til den russiske løvetannen er mindre følsomme for vær og klima enn de vi har her i Norge og de blir omtrent like store som en gulrot.

Hvor i verden - Russisk løvetann trives i store deler av verden og kan enkelt dyrkes på mark som ikke er egnet til matproduksjon. Omvendt krever gummitrær et varmt, fuktig klima og vokser bare i en liten del av verden kjent som "Gummibeltet", en ekvatorial sone som strekker seg rundt kloden.

Vekstsyklus - Vekstsyklusen til et gummitre er sju år mens vekstsyklusen til en russisk løvetann er ett år.

Testing og godkjent - De første dekkene ble produsert sommeren 2014 på WinterContact TS 850 P-serien og de ble testet med stor suksess i Sverige og på Contidrom, vårt testsenter i Tyskland.

Når får vi se dem på veien - Continental planlegger å produsere de første standard gatedekkene laget av løvetanngummi i løpet av fem til ti år.

Dekk med Taraxagum logo

Ressurssparing og drivstofføkonomi er sentrale mål i dekkutvikling.

Hos oss står temaet bærekraftig dekkutvikling høyt opp på agendaen. Eksperter fra flere områder jobber tett sammen på forskning, utvikling, testing og produksjon for å gjøre morgendagens dekk enda mer energieffektive og miljøvennlige gjennom alle stadier i  livssyklusen, som produksjon, bruk og resirkulering.

I prosessen, inspiseres hvert dekk grundig og om nødvendig tilfører man mer miljøvennlige materialer. Fokuset på større bærekraft omfatter også produksjonen. For eksempel har nå en ny og  innovativ prosess blitt innført ved å reuturnere gummiavfall tilbake til produksjonssyklusen, slik at gummi fra end-of-life lastebildekk blir gjenbrukt ved regummiering.


Sponsoring

Dekk for hybrid og elbiler bidrar til å redusere CO2-utslippene.

Det nyeste produktet på Continentals liste er et dekk spesielt for hybridbiler og som har 30 prosent lavere rullemotstand sammenlignet med et standard dekk. Med dette dekket kan en hybridbil redusere kjøreavstand med vanlig forbrenningsmotor og tilsvarende øke strekningen kjørt i elektrisk modus. Og dette har dekkutviklerne  klart uten å måtte kompromisse på sikkerhet for å oppnå lavere rullemotstand, noe som vises av A-graderingen dekket har fått på EUs dekkmerking for både rullemotstand og bremselengde på vått underlag.


sponsoring_02-Image

Gummi fra løvetann med «plantasjen» vegg i vegg med fabrikken

En side av Continentals bærekraftige aktiviteter som har fått mye offentlig oppmerksomhet er "løvetann dekket". I dette prosjektet har vi hatt et tett samarbeid med Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology, IME. Målet er å bruke naturlig latex hentet fra løvetannrøtter som en kommersielt levedyktig erstatning for naturlig latex fra regnskogen. Løvetann kan dyrkes på steder uegnet for matavling, slik at det å legge en"plantasje" vegg i vegg med en dekkfabrikk i Sentral-Europa vil få både økonomiske og økologiske fordeler. Den korte transportavstanden vil utgjøre en betydelig nedgang i CO2-utslippet; nedhugging av regnskogen reduseres; og dekkprodusenten kan til en viss grad unngå de ustabile prisene på verdens gummimarked. Gitt at mellom ti og 30 prosent av gummien i et bildekk kommer fra gummitreet (Hevea brasiliensis), vil fordelene vise seg ganske kjapt.

sponsoring_03-Image

Denne siden bruker cookies for å gi best mulig opplevelse. Finn ut mer her