Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Lufttrykksmåler

Hvorfor Continental

Hvordan bli en bedre vintersjåfør

article_66w_image1

Denne detaljen gjør deg til en bedre vintersjåfør

Visste du at gode dekk gjør deg til en bedre og tryggere vintersjåfør? Det hjelper nemlig ikke å ha moderne sikkerhetssystemer i bilen hvis dekkene er dårlige.

 

Er du en av de som gruer seg til å kjøre på vinterføre? Det er du ikke alene om. I et land med mørketid og kuldegrader, mangler det ikke på utfordringer for deg som skal ut og kjøre på hålke, pudder og slaps.

 

Seiltur på isen

–Norsk føre er ekstremt krevende med store variasjoner i vær og temperatur. Mange er nok ikke klar over hvor viktig rolle dekkene spiller for veisikkerheten, sier Knut Knudsen, produktsjef i Continental. Han minner om at bilens kontakt med underlaget til enhver tid er begrenset til et areal som tilsvarer fire håndflater. Det er med andre ord ikke store området som definerer veigrepet. Lar du kvaliteten på disse fire «håndflatene» være opp til tilfeldigheter, vil du fort kunne kjenne på den ubehagelige følelsen av å seile på isen.

 

Dekk er mer enn estetikk

Dekkene du bruker er i tillegg avgjørende for at du får maksimalt ut av sikkerhetssystemene i bilen din. Mange tenker at med en relativt ny bil, så er man godt sikret på vinterføre. Og ja, nyere biler har blant annet ABS-bremser som hindrer at bremsene låser seg ved oppbremsing, og de har også ESP som stabiliserer skrens. Men hvis du skulle komme for fort inn i en sving, eller merker at du ikke rekker å bremse i tide i et veikryss, så er det først og fremst dekkene som avgjør bremselengden og veigrepet.

 

Ekstra viktig på gammel bil

Eldre biler er ofte syndere på vinterføre. Det er dessverre slik at mange av de som har en gammel bil helst unngår å legge for mye penger i bilholdet. Hvorfor skal de det, når bilen skal byttes ut snart uansett?

 

– Man kan forstå tankegangen, men når det gjelder dekk, så er det faktisk verdt å gå til innkjøp av et nytt sett når det trengs. I Continental har vi gjort en test med to biler av samme type, men med et sprik på ti år i årsmodell. Vi satte nye dekk med ny teknologi på den gamle bilen, og nye dekk med gammel teknologi på den nye bilen. Resultatet var at den gamle bilen hadde bedre grep på vinterføre enn den nye. Det betyr at selv om ny bilektronikk er en viktig sikkerhetsfaktor, så er gode dekk enda viktigere, sier Knudsen.

 

Dette kjennetegner et godt dekk

Et dekk utsettes for mange påkjenninger i sin levetid, som f.eks kantkjøring, nødbremsing og ujevnheter i veibanen. Så hvordan vet du om dekkene dine er gode nok til å møte vintersesongen?

– For det første må vinterdekk ha en lovpålagt mønsterdybde på minimum 3mm, Continental anbefaler minimum 4mm. I tillegg har kvaliteten på gummien og teknologien som ligger bak mye å si. Å kjøre med premium dekk gir en ekstra trygghet på vinterføre. Om du velger piggfritt eller piggdekk er opp til deg, men bare sørg for at du skifter dekk i tide, tipser produktsjefen. Han oppforderer samtidig til å styre unna helårsdekk, som hverken er gode sommerdekk eller vinterdekk. Du bruker tross alt ikke samme sko gjennom årets tolv måneder, så sørg for at bilen din også er skodd for forholdene.

 

Faktaboks:

 

Continental er sesongens testvinner

Mange venter – med god grunn – på resultatene av sesongens vinterdekktester. Dekkene testes på ulike kjøreforhold (is, snø, våt asfalt og tørr asfalt). I år er Continental testvinner både i pigg- og piggfrikategorien.

 

Det piggfrie dekket Viking Contact 7 er testvinner i den piggfrie klassen. Bladet Motor skriver: «Viking Contact ble lansert i fjor, og har vunnet flere tester. Til å være et piggfritt dekk imponerer det med uvanlig godt grep på is. Det er lettkjørt i kritiske situasjoner, og klarer seg best av alle dekkene i testen gjennom skarpe svinger». Viking Contact 7 er også testvinner i Dagbladet, som fremhever dekkets evne til å beholde kontrollen i kritiske situasjoner. Les hele testen her

 

Continentals piggdekk, Ice Contact 3 FlexStud er testvinner blant piggdekkene. Bladet Motor skriver: «IceContact3 er sesongens store nyhet. Et ekstremt vinterdekk med fokus på på vinterveier. Gummien er like myk som på et piggfritt dekk, og de nye gummipiggene gir også et relativt lavt støynivå. Her setter Continental en helt ny standard for vinteregenskaper». Les hele piggdekktesten her

 

 

5 tips som gjør deg til en bedre vintersjåfør

 

1. Ha gode dekk

Kvalitetsdekk har mer å si for hvordan bilen din reagerer på underlaget enn du tror. Norsk vinterføre byr på store utfordringer med nysnø, holke og underkjølt regn. Som sjåfør er gode dekk din aller beste allierte for å sørge for at du og dine kommer trygt frem.

 

2. Kjør etter forholdene

Føl deg frem på føret, og vær klar over at forholdene kan endres raskt på vinterføre. Avpass farten og hold ekstra god avstand på vinterveier, og husk at det ofte er glattere inn mot kryss og rundkjøringer.

 

3. Ta ansvar

Det er ditt ansvar at bilen er klar for å ferdes på veien. Kanskje betyr det å stå opp ti minutter tidligere for å børste snø av taket, og skrape ruter og lykter helt fri for is. Det er det verdt. Vær obs hvis varsellamper lyser, og ikke stol blindt på bilens moderne teknologi. På vinterføre må du være en mer aktiv og påpasselig sjåfør.

 

4. Frisk opp glattkjøringen

Ja, du tok et fire timers glattkjøringskurs da du tok lappen. Men det begynner kanskje å bli noen år siden? Det er fullt mulig å ta et oppfriskningskurs på en av de mange øvingsbanene rundt om i landet.

 

5. Det er lov å la bilen stå

Noen vinterdager er det norske vinterføret så ekstremt at det grenser til ekstremsport å ta bilen til jobb. Da er det lov å velge kollektiv transport, eller be om hjemmekontor.