Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Lufttrykksmåler

Hvorfor Continental

Dekk for dummies

10 spørsmål

New content item (1)

Dekk for dummies

Sto frostrøyken ut av munnen din på vei til jobb? Da vet du at et dekkskift ligger i lufta. Men tåler vinterdekkene dine en sesong til? Når skal du egentlig sjekke lufttrykket? Og er det ok med helårsdekk? Vi gir deg svarene på alt du ikke tør å spørre om.

 

1. Må jeg skifte til vinterdekk?

Nei, vinterdekk er ikke påbudt ved lov. Men du plikter å være skodd etter det føret du kjører på. Er det sommerføre hele året, kan du med andre ord kjøre med sommerdekk. Men så snart det er kuldegrader, is og snø – noe det skal mye til for å unngå en hel vintersesong, må du ha vinterdekk. Om du velger piggdekk eller piggfritt er derimot opp til deg.

 

2. Hva skjer om jeg kjører med sommerdekk på vinterføre?

Da risikerer du først og fremst å forårsake en ulykke, og i tillegg risikerer du heftige konsekvenser som noen tusen i bot til å få førerkortet beslaglagt. Dessuten vil du få problemer med forsikringen som kan avslå å dekke skadene ettersom du har kjørt uforsvarlig.

 

3. Er det en spesiell dato jeg må skifte til vinterdekk på?

Kjører du piggfritt kan du skifte så snart du merker et kjølig drag i lufta. Har du piggdekk, skal du vente med å legge om til den 16. oktober i landets tre nordligste fylker, og til den 1. november i resten av landet. Men skulle det bli snø og isbelagte veier før det, så er det tillatt å skifte til piggdekk tidligere. Det viktigste er å være skodd for kjøreforholdene.

 

4. Har dekk holdbarhetsdato?

Nei, men vinterdekk må ha minimum 3mm mønsterdybde. Continental og NAF anbefaler 4 mm. Du kan måle dette selv på det punktet av dekket som er mest slitt, eller kjøre innom et verksted. Ved vanlig kjøring, regner man med at et godt dekk har en levetid på 4-5 år. Du kan forøvrig sjekke hvor gammelt dekket ditt er ved å sjekke tallene på dekket. Der står det DOT, og bakenfor står det fire tall i en sirkel. De to første indikerer ukenummer, og de to siste er årstall. Tallet 3817 vil altså bety at dekket ble produsert i uke 38 i 2017.

 

5. Skal jeg ha forskjellig lufttrykk i vinter- og sommerdekk?

Egentlig ikke. Sjekk makstrykket som står i bilens manual (og ofte i karmen ved førerdøren eller i tanklokket). Continental anbefaler at dette brukes, men øk gjerne med 5 - 10%. Husk å sjekke lufttrykket flere ganger i.l.a sesongen, for feil lufttrykk påvirker dekkets levetid og egenskaper.

 

6. Når skal lufttrykket måles?

Det skal måles i utetemperatur. Trykket i dekkene vil endres avhengig av temperatur, så ikke mål trykket i en oppvarmet garasje når du skal ut å kjøre i femten minusgrader.

 

7. Hvordan bør jeg lagre sommerdekkene?

De bør lagres tørt og mørkt, så gjerne i en bod eller garasje. Aldri utendørs der elementene kan ødelegge gummien. Dekk bør stables oppå hverandre, eller henges på vegg. Mange velger å oppbevare dekkene på et dekkhotell, der jobben med å sjekke mønsterdybde, dekkskift og lufttrykk gjøres for deg.

 

8. Kan jeg skifte bare to dekk av gangen?

Ja, det går an, men hvis du har firehjulstrekk så anbefales det ikke. For at firehjulssystemet skal fungere optimalt bør du skifte alle fire dekkene samtidig.

 

9. Hvilke dekk er viktigst?

Det er like viktig å ha gode dekk foran og bak. På såpeglatte vinterveier bidrar dekkene i stor grad til kjøresikkerheten, og da trenger du god kvalitet på alle fire dekkene. Husk også å vaske selve dekket i løpet av vintersesongen. På grunn av mye salting, vil salt og skitt samle seg i mønsteret, så gå gjerne over selve kjøreflaten med en svamp, varmt vann og vanlig bilshampo.

 

10. Jeg har hørt om helårsdekk. Er det et godt valg?

Nei! Da får du et halvgodt sommerdekk og et halvgodt vinterdekk som ikke fungerer optimalt i noen av sesongene. På samme måte som norske forhold krever at du har både vintersko og sommersko, så trenger også bilen din å være skodd etter forholdene.

 

Faktaboks:

Continental er sesongens testvinner

Mange venter – med god grunn – på testresultatene av sesongens nye vinterdekk. Dekkene testes på ulike kjøreforhold (is, snø, våt asfalt og tørr asfalt). I år er Continental testvinner både i pigg- og piggfrikategorien.

 

Det piggfrie dekket Viking Contact 7 er testvinner i den piggfrie klassen. Bladet Motor skriver: «Viking Contact ble lansert i fjor, og har vunnet flere tester. Til å være et piggfritt dekk imponerer det med uvanlig godt grep på is. Det er lettkjørt i kritiske situasjoner, og klarer seg best av alle dekkene i testen gjennom skarpe svinger.» Viking Contact 7 er også testvinner i Dagbladet, som fremhever dekkets evne til å beholde kontrollen i kritiske situasjoner.

Les hele testen her

 

Continentals piggdekk, Ice Contact 3 er testvinner blant piggdekkene. Bladet Motor skriver: «IceContact3 er sesongens store nyhet. Et ekstremt vinterdekk med fokus på på vinterveier. Gummien er like myk som på et piggfritt dekk, og de nye piggene gir også et relativt lavt støynivå. Her setter Continental en helt ny standard for vinteregenskaper».

Les hele testen her