Produkter til Personbil / Varebil / 4x4

Lufttrykksmåler

Hvorfor Continental

Pigg eller piggfritt?

article_66w_image1

Pigg eller piggfritt? Dette må du tenke på

Det finnes ingen fasit på vinterens store dekkdilemma. Men én ting er sikkert: Når du velger dekk, så bør du gå for kvalitet.

Bor du på et sted der vintrene er kalde og snørike? Eller kanskje starter du arbeidsdagen med bakkestart i en bakke der isen ligger fra november til mars? I så fall vil piggdekk være et naturlig valg. Kjører du derimot mest på barmark om vinteren, vil ikke piggen ha noen funksjon. Da er piggfritt et bedre alternativ, også for miljøet.

– Dagens piggfrie dekk presterer utrolig godt, så her handler det egentlig om å velge det du føler deg mest komfortabel med. For noen er lyden av pigger mot underlaget lyden av trygghet. For andre er det tortur å høre på knatringen gjennom en hel vinter, sier Knut Knudsen, produktsjef i Continental.

 

Continental er testvinner

Både piggdekket Ice Contact 3 FlexStud og det piggfrie dekket Viking Contact 7 fra Continental er testvinnere i sesongens store vinterdekktest (legg inn lenke). Det betyr at med disse dekkene kan du føle deg trygg, uansett føre. Å velge kvalitet er en investering i din sikkerhet på veien, og ingen ønsker å oppleve den ubehagelige følelsen av å seile ned en bakke uten kontroll. Da har du som regel bare én sjanse til å gjenvinne kontrollen. – Det er lett å glemme at det eneste som knytter deg til underlaget som bilist er dekkenes kontaktflate. Den tilsvarer arealet på fire håndflater, så på lunefullt vinterføre kan dekkenes ytelse være avgjørende, sier Knudsen.

Les årests store vinterdekktest her

 

Skeptisk til pigg

– Jeg har alltid vært skeptisk til pigg på grunn av rumlelydene de generer i kupéen. Men det var frem til jeg testet de nye FlexStud-piggene som må kunne kalles en revolusjon i piggdekkmarkedet, sier rallycrosskjører Tommy Rustad. Etter en sesong og 12 000 km med  FlexStud på sin private bil, har han endret oppfatningen om piggdekk.

– Støynivået i kupeen er mye lavere enn forventet. Jeg ble også imponert over hvor solide «gummipiggene» er. I vanlige piggdekk begynner piggene ofte å falle ut eller slarke etter en sesong. Men fordi FlexStud-piggene er smeltet inn i dekket, faller de ikke ut. De fortsetter å strutte, og er derfor et veldig godt valg for de som vil kjøre sikkert i mange sesonger fremover, sier han.

Tenk på piggavgiften

Det er ikke rimelig å kjøre bil i Norge, og for mange blir det derfor et regnestykke om de skal velge pigg eller piggfritt. – Vi ser tendensen til at de som bor i Oslo,  Stavanger, Trondheim og Bergen ofte velger piggfritt. I disse byene er det en piggavgift på 35 kroner for et dagsoblat, eller 1400 kroner for en sesong, forklarer Continentals produktsjef. Unntaket er de som bor i en av storbyene, men som har en hytte på høyfjellet. – Mange bruker hytta si flittig i vinterhalvåret, og har man en stor SUV som er fullastet med hele familien og alles sportsutstyr, så skjønner jeg godt at man velger piggdekk. Men her må hver sjåfør føle seg frem og lande på sin komfortsone, sier Knudsen.

 

Faktaboks:

Continental er sesongens testvinner

Mange venter – med god grunn – på testresultatene av sesongens nye vinterdekk. Dekkene testes på ulike kjøreforhold (is, snø, våt asfalt og tørr asfalt). I år er Continental testvinner både i pigg- og piggfrikategorien.

Det piggfrie dekket Viking Contact 7 er testvinner i den piggfrie klassen. Bladet Motor skriver: «Viking Contact ble lansert i fjor, og har vunnet flere tester. Til å være et piggfritt dekk imponerer det med uvanlig godt grep på is. Det er lettkjørt i kritiske situasjoner, og klarer seg best av alle dekkene i testen gjennom skarpe svinger». Viking Contact 7 er også testvinner i Dagbladet, som fremhever dekkets evne til å beholde kontrollen i kritiske situasjoner.


Continentals piggdekk, Ice Contact 3 FlexStud er testvinner blant piggdekkene. Bladet Motor skriver: «IceContact3 er sesongens store nyhet. Et ekstremt vinterdekk med fokus på på vinterveier. Gummien er like myk som på et piggfritt dekk, og de nye gummipiggene gir også et relativt lavt støynivå. Her setter Continental en helt ny standard for vinteregenskaper». Les hele testen her