# Dekkfakta

En bil like enkel å bruke som en smarttelefon

Høyytelses datamaskiner som elektronisk hjerne av ID.3

Volkswagen ID.3

Ville det ikke vært flott om bilen din og spesielt programvaren var like enkel å bruke som smarttelefonen din? Hvis du enkelt kunne installere apper og tjenester når du ville? Vi viser deg at dette ikke lenger er en fremtidsvisjon.

Prøvekjøring med Cyril Komter

Den slovenske vloggeren og biljournalisten Ciril Komotar var på veien for oss og testet den nye helelektriske Volkswagen ID. 3 og spesielt dekkene. Sjekk hva joyrideen hans kom på!

Moderne biler som elektroniske nav

Attraktivt og praktisk: dagens biler tilbyr ulike elektroniske funksjoner som gjør livene våre enklere. Via stemme- eller berøringsbetjente skjermer kan du kontrollere de fleste funksjoner og bestemme hvilken musikk du vil høre på eller hvor du vil dra. Og la oss være ærlige, hvem liker ikke disse funksjonene og tjenestene?

Men så praktisk som disse funksjonene er, krever de også mye datakraft. Så hvor kommer dette fra?

 

Moderne elektronikk overfører data med lynraske hastigheter og legger grunnlaget for autonom kjøring. Moderne elektronikk overfører data med lynraske hastigheter og legger grunnlaget for autonom kjøring.

Til dags dato har det vært behov for en rekke forskjellige elektroniske kontrollenheter i biler for å drive de forskjellige funksjonene deres, som kollisjonspute, klimaanlegg eller mobilnettverkstilkobling. Et enkelt kjøretøy kan ha så mange som 100 eller flere kontrollenheter om bord. I tillegg inneholder moderne mellomklassebiler over to kilometer med elektroniske ledninger, som forsyner de ulike systemene med energi og lar dem kommunisere med hverandre. Galt, ikke sant?

Fremtidens bil krever enda mer

Etter hvert som biler utvikler seg og elektromobilitet og autonom kjøring blir mer og mer vanlig, vil de høyere kravene til moderne kjøretøy bli for mye for elektronikken til dagens modeller å håndtere. Spesielt autonom kjøring vil generere enorme mengder data, og kompleksiteten vil øke enormt etter hvert som kjøretøy blir mer tilkoblet.

Den innovative superhjernen

Den nye Volkswagen ID.3-prototypen er tilpasset disse kravene og er bygget på en helt ny arkitektur. Bilen er utstyrt med to høyytelsesdatamaskiner om bord. En av dem – den såkalte "elektroniske hjernen" til ID.3 – er utviklet av Continental. Dens rolle er å administrere de ulike funksjonene og datastrømmene i bilen, lik en menneskelig hjerne. Med et kretskort som er omtrent på størrelse med et A4-ark, kan datamaskinen skryte av dataoverføringshastigheter mange ganger raskere enn standard kabling.

Power player: kretskortet er midtpunktet i den høyytelsesdatamaskinen. Power player: kretskortet er midtpunktet i den høyytelsesdatamaskinen.
Det er en stor suksess for oss at serverkonseptet vårt nå går i serieproduksjon hos Volkswagen. Dette er ikke bare en ny æra i utviklingen av komplekse elektroniske arkitekturer, men en milepæl i digital transformasjon.

- Helmut Matschi, leder for forretningsområdet kjøretøynettverk og informasjon

Hva betyr høyytelsesdatamaskinen for deg som sjåfør?

Enkelt sagt: nesten uendelig fleksibilitet. Du kan enkelt installere appene og tjenestene du ønsker i bilen, akkurat som du ville gjort på en smarttelefon. Sikkerhetshull kan fjernlappes, og snart vil det til og med være mulig å installere nye kjørefunksjoner uten at bilen trenger å besøke verkstedet – alt skal gjøres trådløst via mobilnettet eller WiFi.

For deg betyr dette at bilen holder seg oppdatert selv år etter at den ble kjøpt. Høyytelsesdatamaskiner gjør også kostbare produkttilbakekallinger på grunn av programvarefeil til fortiden.

Høy datakraft for helelektriske og fullstendig nettverksbaserte kjøretøy. Høy datakraft for helelektriske og fullstendig nettverksbaserte kjøretøy.

Skreddersydde dekk for helelektriske ID.3

I tillegg til disse elektroniske nyvinningene om bord, er det også spesielle krav til dekkene til ID.3 og dens kontakt med veien. Vi er stolte av å også utstyre ID.3 med våre dekk optimalisert for den helelektriske bilen. De tilbyr:

 

  • lav rullemotstand, som sparer energi og bidrar til å levere maksimalt mulig rekkevidde mellom ladinger
  • lavt dekk/veistøy for passasjerkomfort
  • en aerodynamisk sideveggdesign som hjelper til med å minimere kjøretøyets aerodynamiske motstand
  • mobilitet selv ved en punktering takket være Continentals ContiSeal™-teknologi
The Volkswagen ID.3 on Continental tires with low rolling resistance.

Hold deg mobil selv i tilfelle punktering: Dekkene på ID.3 er utstyrt med ContiSeal™

 
  • ContiSeal™ reduserer effekten av dekkslitebaneskader: punkteringer på opptil 5 mm i diameter (f.eks. forårsaket av en spiker) forsegles umiddelbart takket være en unik teknologi.
  • Konstant mobilitet og uendret kjørelengde – ikke behov for umiddelbar stopp eller bytte av dekk ved veikanten.
  • Ubegrenset kjøreytelse identisk med et dekk uten ContiSeal™-teknologi under normal drift.

Elektriserende ytelse møter fortsatt mobilitet

Våre dekk til ID.3 er spesialtilpasset de individuelle egenskapene til kjøretøyet og er lett gjenkjennelige på Volkswagen ⊕-merket på sideveggen. Dette skiltet beviser at dekkene har gjennomgått ulike tester og leverer kvalitet, komfort, ytelse og effektivitet. Dette gjør dem til en ideell passform for ID.3. EcoContact™ 6 sommerdekk og WinterContact™ TS 850 P vinterspesialisten er begge tilpasset de spesifikke kravene til ID.3.

Våre dekk til ID.3 er spesialtilpasset de individuelle egenskapene til kjøretøyet og er lett gjenkjennelige på Volkswagen ⊕-merket på sideveggen. Dette skiltet beviser at dekkene har gjennomgått ulike tester og leverer kvalitet, komfort, ytelse og effektivitet. Dette gjør dem til en ideell passform for ID.3. EcoContact™ 6 sommerdekk og WinterContact™ TS 850 P vinterspesialisten er begge tilpasset de spesifikke kravene til ID.3.

Relaterte emner




Leter du etter en forhandler?